Het is 11 mei 2024, 06:48




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
0.15A sluipstroom: veel?? 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 18 nov 2011, 20:36
Berichten: 229
Bericht 0.15A sluipstroom: veel??
Hallo,
als ik de stekker van de caravan in de auto plug, hoor ik een relais klikken in de caravan.
Bij nader onderzoek merk ik dat als er stroom gezet wordt op de continue stroomdraad van de caravan deze relais aanklikt.
Gevolg: zolang de auto aangekoppeld is, loopt er een sluipstroom van 0.15A.
Is dit niet wat veel, als we bv. de auto een hele nacht aangekoppeld laten??
Ik veronoderstel dat dit bij andere Rapido's ook zo is?

_________________
- Rapido Golf 380 van 1993:
- Pedal Power Deep Detachable:
- Lowa bottinnen.


24 apr 2012, 11:46
Profiel E-mail
Bericht Re: 0.15A sluipstroom: veel??
Bij een lekstroompje van 0,15 Ampere betekend dat dus in laten we zeggen 12 uur totaal 1,8 Ampere stroom wat uit de Akku van de auto wordt getrokken. Een Akku heeft afhankelijk van de auto tussen 40 en 65 Ampere (bij de meest gangbare auto's). Wordt er van deze akku 1,8 ampere uit getrokken door een lekstroom zal de auto echt nog wel zonder problemen starten.


24 apr 2012, 16:24

Geregistreerd op: 18 nov 2011, 20:36
Berichten: 229
Bericht Re: 0.15A sluipstroom: veel??
oke bedankt. ik dacht er een schakelaar tussen te zetten, maar dat zal dan niet nodig zijn.

_________________
- Rapido Golf 380 van 1993:
- Pedal Power Deep Detachable:
- Lowa bottinnen.


24 apr 2012, 16:59
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48
Berichten: 138
Bericht Re: 0.15A sluipstroom: veel??
Hoi Wolf,

het is precies het relais wat in de omvormer zit.
Het schakelt over op de auto zodra het aangekoppelt wordt.
Ook als er 230V aangesloten ist (komt wel voor als je aangekoppelt op een camping overnacht).
Dus er is altijd voorrang op voeding van de auto.

Dat is niet echt logisch, andersom lijkt me verstandiger.
Maar het is nu een zo.

En voor zo´n nachtje geeft dat ook geen problemen.
En met een schakelaar uizetten, dan werk er niks meer binnen (behlabve koelkast) in de caravan, als de auto ervoor zit.

_________________
Groetjes
Thomas&Rüdiger

We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)


24 apr 2012, 19:19
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 18 nov 2011, 20:36
Berichten: 229
Bericht Re: 0.15A sluipstroom: veel??
tomruevel schreef:
Dus er is altijd voorrang op voeding van de auto.

Dat is niet echt logisch, andersom lijkt me verstandiger.
Maar het is nu een zo.

Inderdaad, daar hebben ze even niet aan gedacht.
ALS ik er een schakelaar op zet, zal die in de caravan staan; als ik dan het licht uitdoe, doe ik ook die schakelaar uit.

_________________
- Rapido Golf 380 van 1993:
- Pedal Power Deep Detachable:
- Lowa bottinnen.


24 apr 2012, 20:58
Profiel E-mail
Bericht Re: 0.15A sluipstroom: veel??
Inderdaad erg vreemd geschakeld. Bij ouder esterel hadden ze ook zoiets leuks bedacht. Zolang je de stekker van de caravan in de Trekhaakstekkerdoos had kreeg je 12 Volt van de auto. Wilde je via de 220 Volt van de camping 12 Volt van de omvormer hebben moest je eerst de stekker van de caravan uit de trekhaakstekkerdoos halen en in een aan de buitenkant van de caravan gemonteerde trekhaakstekkerdoos stoppen.

In jou geval zou het logischer zijn dat zodra de omvormer stroom krijgt van de campingaansluiting een relais de verbinding met de constant stroomdraad van de auto onderbreekt. Dit soort schakelingen zou ik in ieder geval altijd via een relais laten lopen in plaats van er op de beunhaas manier simpelweg een schakelaar tussen te zetten.

Grote stroomverbruikers worden en moeten altijd via een relais geschakeld worden zo is mij geleerd. Groot licht e.d. in een auto word ook niet voor niets geschakeld door een relais. En als je een setje verstraler of zo koopt zit er ook altijd een relais in de verpakking. Er wordt al genoeg onveilig geknutseld aan caravans, vooral in Nederland. Daarom ben ik een voorstander van een verplichte caravankeuring in Nederland net zoals ze al jaren in Duitsland hebben. Ik heb al veel Nederlandse caravans bemiddelt naar Duitsland en bijna evenzoveel onveilige knutselarijen van vorige bezitters. Daarom zeg ik ook altijd dat als je geen basis kennis van gas en/of elektriciteit hebt laat het dan liever aan een vakman over. Je buren op de camping zullen er dankbaar voor zijn.

Je zou een extra relais kunnen plaatsen en deze laten voeden door de omvormer en de constant stroomdraad van de auto schakelen. Dit moet dus een onderbreek relais zijn en geen maak relais.


24 apr 2012, 22:18

Geregistreerd op: 18 nov 2011, 20:36
Berichten: 229
Bericht Re: 0.15A sluipstroom: veel??
Christiaan schreef:
Dit soort schakelingen zou ik in ieder geval altijd via een relais laten lopen in plaats van er op de beunhaas manier simpelweg een schakelaar tussen te zetten.

bedankt voor de interessante info, maar de stroom die door die schakelaar kan lopen zal maar heel klein zijn.(amper 2 Led-spotjes van elk 2,2W).
Als de caravan aan de wagen hangt zijn we niet van plan om "grote" stroomverbruikers aan te schakelen.
Ten andere we hebben die niet in onze Rapido.

_________________
- Rapido Golf 380 van 1993:
- Pedal Power Deep Detachable:
- Lowa bottinnen.


25 apr 2012, 09:27
Profiel E-mail
Bericht Re: 0.15A sluipstroom: veel??
Bij een koelkast die op 12 Volt aangesloten wordt wordt niet voor niets een draaddiameter van 4 mm2 aanbevolen (liever zelfs nog 6 mm2). De schakelaar die jij dus zou gaan gebruiken zou dus wel de nodige ampere's aan moeten kunnen in een dergelijk geval. Daarbij maakt het niet uit of het nu om 220 Volt gaat of om 12 Volt. Ook bij gebruik van 12 volt kan wel degelijk brand onstaan. Niet de spanning is gevaarlijk maar de ampere's. Iedere elektricien weet dit, ik dus ook aangezien ik ooit voor installateur heb geleerd (gas/water/elektra).


25 apr 2012, 16:48

Geregistreerd op: 18 nov 2011, 20:36
Berichten: 229
Bericht Re: 0.15A sluipstroom: veel??
@Christiaan: het gaat absoluut niet over mijn koelkast, die leidingen zijn helemaal apart.
Zoals ik al zei betreft het 2 ledspotjes en die verbruiken in totaal amper 0.36A!!
Als ik daarvoor nog eens een relais van 0.15A moet gebruiken... waar zijn we dan mee bezig? :shock:

_________________
- Rapido Golf 380 van 1993:
- Pedal Power Deep Detachable:
- Lowa bottinnen.


25 apr 2012, 21:24
Profiel E-mail
Bericht Re: 0.15A sluipstroom: veel??
Nou vooruit dan maar nog 1 bijdrage van mij.

OK daar heb je gelijk in ik ben er van uitgegaan dat het om een kompleet 12 Volt circuit ging inkl. koelkast e.d.


26 apr 2012, 11:52
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling