Het is 10 mei 2024, 09:18




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Watertank 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 10 jul 2012, 19:31
Berichten: 141
Bericht Watertank
Hallo,

ik heb mijn watersysteem nog niet helemaal in orde, ik had het idee om een vers-watertank onder de rapido te hangen naast het reservewiel. Met een soortgelijk systeem als de reservewiel beugel
De tank had ik al gekocht, deze past precies tussen het frame. Echter heb ik inmiddels een vloerkachel welke z'n in- en uitlaat juist in deze ruimte heeft zitten. De aangeschafte tank past hier dus niet meer. Het is voornamelijk uit het oogpunt van ruimte besparing dat ik het onder de bak wil hebben.

Nu ben ik op zoek naar een andere oplossing. Bij voorkeur iets wat je makkelijk onder de rapido kunt vastzetten (en net zo makkelijk kunt loshalen, om te vullen en om schoon te kunnen maken)
Ik speel met de gedachte om iets met PVC buis te doen.

-Heeft de voetpomp voldoende kracht om water van dit niveau op te pompen? of ontkom ik dan niet aan een andere (elektrische) pomp?
-Ik overweeg om de de buis (of buizen) dan ergens voor de as (moeten) plaatsen parallel aan de rem-stang
-Het idee is niet perse om met een gevulde tank rond te gaan rijden

voordeel hiervan is dat je het relatief makkelijk kan loshalen, kan vullen/legen en schoonmaken, maar ook elders kunt gebruiken mocht je bijvoorbeeld willen douchen onder een boom

Wat zijn jullie oplossingen/ideeën hierover?

_________________
Rapido Caravanes
Type Confort
No du Type: 5471 Année 1978
Poids à vide: 375 P.T.A.C. 495

http://www.2cv6.nl/fotos/upload/Files/Rapido


19 maart 2013, 15:11
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 10 jul 2012, 19:31
Berichten: 141
Bericht Re: Watertank
Niemand met briljante ideeën hierover?

_________________
Rapido Caravanes
Type Confort
No du Type: 5471 Année 1978
Poids à vide: 375 P.T.A.C. 495

http://www.2cv6.nl/fotos/upload/Files/Rapido


17 mei 2013, 14:31
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: Watertank
je zou kunnen overwegen om een 125 mm rioolbuis parallel aan je as te plaatsen met aan de ene kant een uitloop naar een aftapkraan en aan de andere kant een bocht naar boven met een verloop naar 40 mm om hem van binnen uit te vullen. in principe zou je met je voetpomp en een slangetje ook water hieruit moeten kunnen oppompen en anders is 40 mm voldoende om een elektrapompje te laten zakken.
als je aan de kant van de uitloop een verloop naar 32 mm plaatst kun je daar precies een kogelkraan plaatsen die je door de vloer van je klapper heen met een verlengde sleutel zou kunnen opendraaien om weer te lozen.

ik zou wel alles goed verlijmen en pas vullen op de camping en leeggooien voor je weer gaat rijden.

ik weet niet hoeveel watervoorraad je op de camping hierin wilt hebben maar als ik goed reken kom je met 1,2 meter van die buis op 15 liter water dus denk ik dat je met een 20 liter jerrycan goedkoper en makkelijker uit komt.

grtz

Paul

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


17 mei 2013, 18:56
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 10 jul 2012, 19:31
Berichten: 141
Bericht Re: Watertank
Bedankt voor je reactie, ik had hem even gemist kennelijk!
Ik wil de tank eigenlijk een beetje mobiel houden, hij moet dus makkelijk los kunnen komen vanaf de caravan zodat ik hem ook elders kan gebruiken en vullen.
Ja qua hoeveelheid schiet het niet heel erg op met zo'n tankje. Maar dat is wel weer 15 liter welke je niet in de caravan mee hoeft, en dat is pure winst!

Die onderbouwtank welke ik al gekocht had is 40 x 50 x 12. Dan zou ik uitkomen op 24 liter. Dat is wat mij betreft een prima voorraad om mee overweg te kunnen.

Kun je met die voetpomp vanaf het grond niveau water oppompen? of moet het tankje dan op hetzelfde niveau zijn als de pomp?
Anders zou ik toch elektrisch moeten oppompen...

Iemand interesse in de onderbouw tank?
is van zwart kunststof en past precies rechts van het reservewiel tussen het frame (mits je geen verwarming hebt). Er zit een man gat in om het vanaf de binnenkant schoon te kunnen maken. Er zit ook al een Gardena vulkoppeling op.

_________________
Rapido Caravanes
Type Confort
No du Type: 5471 Année 1978
Poids à vide: 375 P.T.A.C. 495

http://www.2cv6.nl/fotos/upload/Files/Rapido


02 jul 2013, 15:45
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 01 apr 2009, 21:41
Berichten: 28
Woonplaats: Sneek
Bericht Re: Watertank
Een voetpomp moet dat zonder meer aankunnen. Heb jaren met een voetpomp in een 10 meter jacht gewerkt waarbij de watertank een stuk verder lag.

Heb je overigens al is gekeken bij watersport zaken wat daar aan materiaal voor watertanken verkrijgbaar is ? Vetus levert heel wat

_________________
combi: ESTEREL C34 (1979) / BMW 525e (1983)


03 jul 2013, 08:47
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 10 jul 2012, 19:31
Berichten: 141
Bericht Re: Watertank
Een voetpomp op een jacht heeft een wel iets andere opbouw dan de rapido balgpomp, dus ik denk dat die vergelijking niet helemaal opgaat. En de afstand tot de tank zal het probleem ook niet zo snel zijn, maar wel de opvoerhoogte.

Nou ik zal het komende vakantie eens proberen, tot hoeveer die pomp in staat is water omhoog te pompen!

_________________
Rapido Caravanes
Type Confort
No du Type: 5471 Année 1978
Poids à vide: 375 P.T.A.C. 495

http://www.2cv6.nl/fotos/upload/Files/Rapido


04 jul 2013, 14:49
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 01 apr 2009, 21:41
Berichten: 28
Woonplaats: Sneek
Bericht Re: Watertank
er zijn meer soorten voetpompen voor een jacht verkrijgbaar, dus je kunt nog uitzoeken of daar een geschikte voor de Rapido bij zit. Verder is het een kwestie van netjes inbouwen.

Qua opvoerhoogte zal een dergelijke voetpomp geen probleem hebben. Hoogte bij een jacht is zo een meter.

Anders kijk bij een bedrijf dat materialen voor DHZ campers verkoopt . Misschien is daar een voetpomp te vinden.

http://www.dewitschijndel.nl/?gclid=CJvS2PHdlrgCFTMgtAodtwkAYA

_________________
combi: ESTEREL C34 (1979) / BMW 525e (1983)


04 jul 2013, 22:03
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 10 jul 2012, 19:31
Berichten: 141
Bericht Re: Watertank
Echter wil ik het niet te veel veranderen dus andere pomp zie ik niet als optie.

_________________
Rapido Caravanes
Type Confort
No du Type: 5471 Année 1978
Poids à vide: 375 P.T.A.C. 495

http://www.2cv6.nl/fotos/upload/Files/Rapido


05 jul 2013, 11:15
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 10 jul 2012, 19:31
Berichten: 141
Bericht Re: Watertank
Nou het oppompen vanaf grondniveau lijkt geen probleem te zijn. Ik heb nu een losse watertank gebruikt welke buiten stond en dan had ik voldoende pomp druk om hem leeg te pompen.
Dus dat is het probleem niet.

Nu nog maar even verder denken hoe ik een tank ga maken of gebruiken welke onder de klapper past.

_________________
Rapido Caravanes
Type Confort
No du Type: 5471 Année 1978
Poids à vide: 375 P.T.A.C. 495

http://www.2cv6.nl/fotos/upload/Files/Rapido


20 aug 2013, 12:59
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 10 jun 2012, 08:31
Berichten: 80
Bericht Re: Watertank
Hoi,
het oppompen zal geen probleem zijn zolang je maar een (anti) terugloop-klepje in je slang opneemt.
Als deze zo dicht mogelijk bij de pomp plaatst zul je onmiddellijk water hebben als je pompt.
Wanneer er geen klepje in je systeem zit loopt de slang langzaam leeg( terug in de tank/buis)

In boten heeft men soms een flexibele zak die je in elke ruimte kunt plaatsen. Je zou dan een vak tussen het frame met een plaat af kunnen sluiten en van daar uit weer een slang( met klepje) naar de pomp.
Zelf heb ik met een voetpomp ook wel water uit een tank, welke buiten op de grond staat, opgepompt als je er maar zo'n klepje in zet

nu zal ik verder mijn klep(je) maar houden
groet
Japy


21 aug 2013, 18:20
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling