Het is 08 mei 2024, 19:29




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Rapido Export Matic tot wanneer gemaakt? 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 28 maart 2015, 12:34
Berichten: 5
Bericht Rapido Export Matic tot wanneer gemaakt?
Geachte forumleden,

Wij zijn een gezin van vijf leden, twee meiden van 7 en 9 en onze jongste is een zoon en is nu 9 maanden :D . Wij kwamen op het idee om deze zomer te gaan kamperen, gewoon in Nederland, niet te ver weg. Een tent vinden we net iets te weinig comfort bieden omdat je toch op de grond ligt tussen de lappen om het zo maar even te zeggen en een caravan vind ik zelf te groot om achter de auto te hebben. Bovendien moet je al een flinke caravan hebben voor een beetje comfort.

Nu kwamen wij 'het Rapido wonder' tegen en wat onderzoek gedaan hier en daar. Nu een paar vragen waar de kenners op dit forum vast antwoord op hebben. De Rapido Exportmatic wat is nu eigenlijk het verschil met een gewone Export, gaat er iets automatisch... ik las ook iets van gasveren? En tot wanneer is de Exportmatic gemaakt? ( we hebben inmiddels begrepen dat de Rapido wonders tot 1990 gemaakt zijn, maar geldt dit ook voor de Exportmatic. Hebben de laatste modellen een cremekleur met geprofileerde plaat als ik het goed begrepen heb of zit ik er naast?

En is een Exportmatic lastig om op te zetten of is het voor een sterke handige kerel met een klein kranig vrouwtje goed te doen?

En last but not least, Weet iemand een in goede staat verkerende Export matic te koop? Liefst met voortent en luifel. Of zijn er nog voortenten te verkrijgen?

We zijn benieuwd ;)

Met vriendelijke groet

Fam Cornelis.


28 maart 2015, 13:05
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 10 jun 2012, 08:31
Berichten: 80
Bericht Re: Rapido Export Matic tot wanneer gemaakt?
hoi, ik kan wel een aantal woorden geven.
Een exportmatic heeft in het middelste deel een aantal gasveren ingebouwd.
Daardoor kun je hem makkelijker openen omdat de gasveren de Rapido een stukje opentrekken.
Bij het inpakken word het dichtklappen afgeremd.
Een kranige man met een handige vrouw kunnen hem heel goed samen opzetten.

Luifels en voortenten speciaal voor de Rapido's worden ook al jaren niet meer gemaakt maar een universele luifel of voortent kunnen na een kleine aanpassing gewoon aan de rapido gehangen worden.
Mocht je er aan denken een andere tent aan te schaffen, dan moet je een tent hebben met een omloopmaat 725-750cm.
Voorbeeld: Dorematent (zie site dorema) omloopmaat 4.
Deze passen prima, kleiner wordt te krap, groter wordt te ruim.

Overigens, de omloopmaat, geldt ook voor de record en de export, ze hebben allemaal dezelfde omloopmaat!
Dus mocht er een voortent specifiek voor één van deze klappers aangeboden worden, deze past ook op een confort!

succes met de jacht op een export!
Japy


28 maart 2015, 18:12
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 28 maart 2015, 12:34
Berichten: 5
Bericht Re: Rapido Export Matic tot wanneer gemaakt?
Japy, hartelijk dank voor je info. Weet iemand of de Export matic tot 1990 gemaakt zijn, is er wel eens eentje aangeboden van 1990?
Dit weekend zagen we er een te koop van 1985 met tent en luifel voor 1100 euro. Zo op de foto's ziet het er best netjes uit. Is dat een beetje redelijke prijs? Wie O wie kan ons info geven?


30 maart 2015, 08:24
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 22 feb 2010, 10:09
Berichten: 22
Woonplaats: Nieuwdorp (Zeeland)
Bericht Re: Rapido Export Matic tot wanneer gemaakt?
1100 euro is duidelijk meer als ik voor mijn export (1979, geen matic) betaald heb.

Als hij in -goede- staat is (kijk even goed rond, genoeg aandachtspunten waar je op moet letten!) en het is een wat nieuwere matic, dan is 1000 euro geen absurde prijs.

kijk ook gewoon naar algemeen onderhoudsniveau (lagers ooit vervangen? banden? gasslangen?), dat zegt iets over hoe zuinig hij gebruikt is (of niet).

Als de beplating al ergens slecht word gaat de waarde hard onderuit, dat is wel het verschil tussen 500 euro of 1000....

Informeer jezelf goed, en neem de tijd om ter plaatse te kijken. Ik heb de mijne toentertijd samen met de vorige eigenaar opgezet en afgebroken, dan zie je meer als wanneer je komt en hij staat reeds. Het opbouwen en afbreken (en hoe soepel dat gaat..) is erg belangrijk tenslotte.

Succes met de evt aankoop!

_________________
The path of the least resistance will seldom lead you beyond youre own doorstep.


02 apr 2015, 11:19
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 28 maart 2015, 12:34
Berichten: 5
Bericht Re: Rapido Export Matic tot wanneer gemaakt?
Hallo Space Odessey ;-)

Dank voor je bericht. Ik ga dat zeker doen, uit en inklappen met de eigenaar, gewoon om te zien hoe alles werkt. Vraagje, hoelang duurt het eigenlijk om hem op te zetten en gebruiksklaar te maken, ik bedoel ook met al het binnenwerk zoals kastjes ophangen etc.

Dan nog een andere vraag, klopt het dat er ook Export matics gemaakt zijn met een extra raam aan de achterzijde? Ik kwam namelijk een fotootje tegen op internet waar dit het geval was. (zie bijgevoegde foto) Maar misschien is dat dat raam wel door de eigenaar er extra ingezet.

Mvrgr Fam Cornelis.


Bijlagen:
export matic2.jpg
export matic2.jpg [ 2.31 KiB | 10426 keer bekeken ]
02 apr 2015, 13:22
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: Rapido Export Matic tot wanneer gemaakt?
Hallo,
Ik heb een ervaren export opzetter, met het uitklappen en in elkaar zetten ben ik meestal binnen de 20 minuten klaar, dan is hij waterdicht (wel samen met mijn vrouw, alleen is te doen, maar niet wenselijk)
Kwartier tot half uur om alle kastjes op de plek te hangen en de keuken in elkaar te zetten, zeg maar het "leefbaar" maken.
Daarna natuurlijk nog de voortent en de luifel, 3 kwartier tot een uurtje.
Na ongeveer 2 tot 2 1/2 uur zit ik voor de tent met mij pilsje.

De exports met dat extra raam zijn de wat "jongere" exports, weet niet precies vanaf welk jaar, dacht vanaf 1982 of 1983.
Ik heb er een export van 1981, daar zit dat raam nog niet in, ik weet wel dat het frame tussen de wanden er op voorbereid is en dat ik er een raam in zou kunnen zetten.

Als ik het goed heb zijn alle klappers gemaakt t/m 1987, dus een klapper van 1990 bestaat volgens mij niet.

Ik hoop zo een beetje je vragen beantwoord te hebben.

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


02 apr 2015, 14:44
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 28 maart 2015, 12:34
Berichten: 5
Bericht Re: Rapido Export Matic tot wanneer gemaakt?
Hallo Niek, Hartelijk dank voor je antwoorden. Ik had gelezen dat de klappers tot 1990 gemaakt zijn, maar of daar ook de Exportmatic onderdeel van uit maakte weet ik ook niet. We zijn driftig aan het zoeken, maar ik heb al wel door dat als er één te koop staat dat je er als de kippen bij moet zijn want ze zijn zo weg. Dat extra raam staat ons wel aan maar weet niet of dat consequenties heeft voor het stapelbed en dat is wel wat we nodig hebben. Maar goed, we gaan op jacht... ;-) Mochten er nog andere 'Export matic kundige' zijn met aanvullende info dan is dat van harte welkom.

Fijne Paasdagen allemaal

Fam Cornelis.


02 apr 2015, 15:36
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49
Berichten: 335
Woonplaats: Haarlem
Bericht Re: Rapido Export Matic tot wanneer gemaakt?
Volgens mij was het extra raam een optie die je bij aanschaf kon kiezen.

_________________
Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling !
https://rapido.buzink.nl


07 apr 2015, 11:05
Profiel E-mail WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: Rapido Export Matic tot wanneer gemaakt?
Het extra raam heeft geen gevolgen voor het stapelbed, vrienden van ons hebben een export matic uit (ik dacht) 1983 met het extra raam en zij kunnen het stapelbed gewoon maken.
Degene die dan op het bovenste bed ligt kan lekker uit het raam kijken.

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


07 apr 2015, 12:22
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 12 apr 2015, 21:50
Berichten: 1
Bericht Re: Rapido Export Matic tot wanneer gemaakt?
Hoi
wij hebben sinds vorig jaar een export, helaas nog geen matic.
Van hè t opzetten vinden wij dan ook het uitklappen het lastigst
Daarna zetten we hem in zo'n 20 min. op. En kastjes en uurtje en voortent tja die duurt meetal ook wel even vuur ie staat. Maar de luifel dan weer in 10 min.

Wij hebben geen raam extra maar vinden dat juist wel lekker hebben we ondekt. De kinderen slapen dan langer en met alle andere ramen heb je prima licht.
Wij hebben een dubbele hangmat als stapel bed ideaal.
Dus in nood 4 kinderplekken. We hebben er 3 waarvan fe oudste in rigen tentje wil.


Wij hebben er rond de 600 voor betaald en 80 er met twee luifels en goede voortent.
maar dus geen matic. Ener komen nog best wat extra kosten vaak bij. Bandjes, nieuw zeil etc dus ik zouer niet veel meer dan 800 voor over hebben. 1000 in echt goede staat. Is uiteindelijk w wel rond de dertig jaar oud en dan betaal je voor de hype.

groeten ilona


12 apr 2015, 22:34
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling