Het is 08 mei 2024, 15:12




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Export laadvermogen? Wat staat op het ID-plaatje 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 01 apr 2009, 21:41
Berichten: 28
Woonplaats: Sneek
Bericht Export laadvermogen? Wat staat op het ID-plaatje
Vandaag de Rapido Export na vele jaren is uit de overdekte stalling gehaald en opengeklapt.

Rustig rond om nagelopen en de eerste indrukken zijn goed.
Ondanks dat de bandjes er als nieuw uit zien, wil ik ze toch gaan vervangen . Ze zijn inmiddels een jaar of 7 oud.
Hier op het forum maar even de topics over banden nagekeken en dan lees ik naast bandenmaat ook over loadindex.

In verband met het bezoek aan Schloss Dyck heb ik even gekeken op het plaatje wat het bouwjaar van de Export was. Dat bijkt 1978 te zijn.
Wat mijn ook opviel was het getal bij laadvermogen. Deze schijnt namelijk 900 kg te zijn. Dat is een behoorlijke klap meer dan de verwachte 700 kg of 750 kg.



- Wat voor loadindex moet ik nu hanteren bij aanschaf van nieuwe 145R10 banden.

_________________
combi: ESTEREL C34 (1979) / BMW 525e (1983)


Laatst bijgewerkt door JohnT op 05 jul 2013, 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt



03 jul 2013, 21:06
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 17 jun 2012, 11:09
Berichten: 7
Bericht Re: Export laadvermogen?
ik heb deze gekocht na lang zoeken:

http://www.rapidoclub.nl/forum/viewtopic.php?p=2830#p2830

500kg draagkracht (dus 1000kg totaal)


03 jul 2013, 23:48
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 10 jul 2012, 19:31
Berichten: 141
Bericht Re: Export laadvermogen?
Weet je zeker dat je Export tot 900 kg mag wegen? De meeste welke ik heb gezien gaan tot 700 of tot 750 kg. Het zou mij verbazen als dat gewicht klopt. Is het niet een omgeknutseld plaatje ofzo?
Heb je ook al op de as gekeken? daar zit ook een typeplaatje op welke het maximale as-gewicht aangeeft.

Die Starco wielen worden volgens mij alleen als complete set verkocht, dus velg + band.
De banden zijn dan van Deli Tyre (let op de 6PR, ze zijn er ook in 4PR!)

Heeft jouw Export uit '78 wel al tubeless banden? Anders kun je vermoedelijk die nieuwe velg niet zomaar plaatsen.
Zie ook: viewtopic.php?f=15&t=47&start=40

SAVA heeft ook nog een (goedkope) band met voldoende laad vermogen (437kg) al zou je het daar dus niet niet mee halen als je echt tot 900 kg wil gaan.

Succes met de keuze

_________________
Rapido Caravanes
Type Confort
No du Type: 5471 Année 1978
Poids à vide: 375 P.T.A.C. 495

http://www.2cv6.nl/fotos/upload/Files/Rapido


04 jul 2013, 14:32
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 18 nov 2011, 20:36
Berichten: 229
Bericht Re: Export laadvermogen?
"Laadvermogen" 900kg, dat kan toch nooit :shock:
Het moet dan toch zijn: Maximum Toegelaten Massa.
En indien die dan effectief 900kg bedraagt, val je dan ook niet onder een andere categorie dan de MTM<750kg (zoals in Belgie het geval is)?

_________________
- Rapido Golf 380 van 1993:
- Pedal Power Deep Detachable:
- Lowa bottinnen.


04 jul 2013, 19:55
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 01 apr 2009, 21:41
Berichten: 28
Woonplaats: Sneek
Bericht Re: Export laadvermogen?
Wolf schreef:
"Laadvermogen" 900kg, dat kan toch nooit :shock:
Het moet dan toch zijn: Maximum Toegelaten Massa.
En indien die dan effectief 900kg bedraagt, val je dan ook niet onder een andere categorie dan de MTM<750kg (zoals in Belgie het geval is)?


Je hebt gelijk. Had het niet goed geformuleerd. Moet inderdaad Maximum toegelaten massa zijn.

Ik heb bij het RDW nagelezen over het wel dan niet hebben van een kenteken en daar lees ik:

Citaat:
Dit is het geval als de massa rijklaar van het voertuig hoger is dan 750 kg. Deze massa staat op uw kentekenbewijs en is het gewicht van de aanhanger in bedrijfsklare (dus onbeladen) toestand. De massa rijklaar mag niet hoger zijn dan de toegestane maximum massa.

_________________
combi: ESTEREL C34 (1979) / BMW 525e (1983)


04 jul 2013, 20:16
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 10 jul 2012, 19:31
Berichten: 141
Bericht Re: Export laadvermogen?
Je zou dan de eerste zijn met een kenteken op z'n Rapido!

'Boven de 750Kg dient de aanhangwagen geremd te zijn, gekeurd, en voorzien van een eigen kenteken. De RDW voert de keuring uit en geeft nadat de aanhangwagen is goedgekeurd een kentekenbewijs af.'

Dus zodra je Maximum Toegelaten Massa meer dan 750 kg gaat worden ben je verplicht een kenteken te voeren op de Rapido, anders wordt hij gewoon toegelaten in de categorie tot 750 kg. Uiteraard moet je wel respect hebben voor de opgegeven maximale belasting van de as, als die maar tot 700 kg mag, dan is dat de grens.

Dus toch niet te veel zooi mee naar het slot! ;-)

_________________
Rapido Caravanes
Type Confort
No du Type: 5471 Année 1978
Poids à vide: 375 P.T.A.C. 495

http://www.2cv6.nl/fotos/upload/Files/Rapido


05 jul 2013, 11:25
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 01 apr 2009, 21:41
Berichten: 28
Woonplaats: Sneek
Bericht Re: Export laadvermogen?
Snap je redenering. Die gedachtegang had ik ook.

Toch maar met het RDW gebeld.
aangegeven dat de Rapido Export zover mij bekent was een leeggewicht van 540 kg heeft en een maximum gewicht van 695 kg. Maar dat bij controle het bouwjaar op het ID plaatje een maximum gewicht van 900 kg was toegelaten.

Afbeelding
Lijkt me toch een origineel IDplaatje


Het probleem werd direct herkent. Inprincipe zou de Export gekeurd moeten worden en een eigen kenteken moeten hebben. Echter werd een andere oplossing aangedragen.

Aanvragen van verlaging van het maximum gewicht van de caravan. Normaal moet daarvoor de Rapido gewogen worden, maar ook dat hoefde niet van de medewerker. Kwestie van aanvraagformulier invullen , aanpassing gewicht naar 750 kg verzoeken en opsturen :D

Op mijn vraag of ik dan niet door een of andere ijverige manneke in het blauw n op de bon geslingerd kon worden hij het getalletje 900 kg zou ontdekken. Dat zou niet het geval zijn als ik de bevestigingsbrief van het RDW zou laten zien.
Houd natuurlijk wel in dat je na aanpassing van het gewicht niet meer dan 750 mag gaan sleuren , anders heb je als nog een boete. Maar dan wegens overbelading en mag je wat teveel is ook nog is er afhalen

Citaat:
Heeft jouw Export uit '78 wel al tubeless banden?

Heb gisteren even de steek en het naafgat nagemeten ( 100/ 60) en zag dat er tubeless banden op liggen, terwijl op de velgen toch 1978 staat ?

_________________
combi: ESTEREL C34 (1979) / BMW 525e (1983)


05 jul 2013, 13:41
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 06 jul 2013, 07:28
Berichten: 1
Bericht Re: Export laadvermogen? Wat staat op het ID-plaatje
Wel een vreemd ID plaatje, deze is Duits. De meeste hebben gewoon het franse plaatje. Alle exports zouden hetzelfde moeten wegen.


06 jul 2013, 07:30
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 04 sep 2012, 07:21
Berichten: 131
Bericht Re: Export laadvermogen? Wat staat op het ID-plaatje
Dat lijkt mij geen rapido plaatje. Ik denk dat de onderbouw niet de orginele is. Hier heb ik een rapido plaatje en erboven is een plaatje van de dissel verhoger.

http://home.kpn.nl/~klein032/rapido/Rap ... ens.html#1

_________________
Rapido Record bezitters doen het na het uitvouwen
http://home.planet.nl/~klein032/RapidoKlein/Welkom.html


06 jul 2013, 21:35
Profiel E-mail WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: Export laadvermogen? Wat staat op het ID-plaatje
ik snap het ff niet de meeste mensen hebben problemen om onder de 750 kg te blijven en jij mag na keuring 900 kg wegen en wil terug keuren.
Citaat:
Het probleem werd direct herkent. Inprincipe zou de Export gekeurd moeten worden en een eigen kenteken moeten hebben. Echter werd een andere oplossing aangedragen.

Aanvragen van verlaging van het maximum gewicht van de caravan. Normaal moet daarvoor de Rapido gewogen worden, maar ook dat hoefde niet van de medewerker. Kwestie van aanvraagformulier invullen , aanpassing gewicht naar 750 kg verzoeken en opsturen :D



ik zou juist wel laten keuren en een eigen kenteken aanvragen.
Als je auto 900 kg mag trekken en je komt in totaal niet boven de 3500 kg mag je dan gewoon je export met een B rijbewijs meesleuren.

voor de rijbewijsregels hoef je laadvermogen niet naar beneden en als je fietsen mee wil nemen komen die 150 kg extra laadvermogen goed van pas wel ff opletten met je bandjes.
Citaat:
Op mijn vraag of ik dan niet door een of andere ijverige manneke in het blauw n op de bon geslingerd kon worden hij het getalletje 900 kg zou ontdekken. Dat zou niet het geval zijn als ik de bevestigingsbrief van het RDW zou laten zien.
Houd natuurlijk wel in dat je na aanpassing van het gewicht niet meer dan 750 mag gaan sleuren , anders heb je als nog een boete. Maar dan wegens overbelading en mag je wat teveel is ook nog is er afhalen


en hoe goed zijn je talen om dit aan groene duitse en blauwe franse of italiaanse mannetjes uit te leggen of gaat de RDW een verklaring in 4 talen meegeven.

rij en laad voorzichtig en een fijne vakantie.

Marga en Paul

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


06 jul 2013, 21:48
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling