Het is 08 mei 2024, 23:22




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
uitklappen export matic 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 30 maart 2013, 17:11
Berichten: 5
Woonplaats: Friesland
Bericht uitklappen export matic
Beste mensen,

We zijn vanaf dit weekend de trotse bezitters van een export matic. Dit wilden we al een paar jaar dus daarom hebben we ons heel veel verheugd op het opzetten van vandaag maar..... het was niet niks, vergeleken met de uiterst succesvolle 1 minuut youtube filmpjes. Na anderhalf uur lukte het ons niet de beide dakdelen aan elkaar te zetten. Ondanks dat we denken dat de caravan waterpas stond lukte het niet goed om beide dakdelen aan elkaar te zetten en pastten de scharnieren van de bovenkant van de deuren niet goed op de dakdelen .De wanden van de caravan konden we wel vastklikken maar toch sloten ze niet goed af. Toen we met de poten van de caravan gedraaid hadden, ging dat wel beter maar nog niet goed genoeg. Na twee uren hebben we hem netjes ingeklapt, dat ging ons wel goed af. Als we straks op vakantie gaan moet het wel veel beter gaan. Heeft iemand tips? Wat hebben we fout gedaan en hoeveel tijd kost jullie om een export op te zetten? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten,
fam. Rispens


26 mei 2013, 17:17
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 30 maart 2013, 17:11
Berichten: 5
Woonplaats: Friesland
Bericht Re: uitklappen export matic
Ik had het er zonet met mijn vrouw over en zat nog wat topics te lezen hierover of het zou kunnen zijn dat we niet hebben gekeken of de steunen waterpas stonden.

Fa. Rispens


26 mei 2013, 20:08
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: uitklappen export matic
Ik heb hem over het algemeen in ongeveer 20 minuten waterdicht.
Als jullie de tussenstukken er tussen zetten, die boven de deuren komen, zitten de dakdelen dan op 1 lijn of steekt de een wat naar voren uit ten opzichte van de ander?
Als dat zo is dan kan het kloppen dat jullie de boel niet netjes dicht krijgen.
Je dan de dakdelen t.o.v. elkaar uitlijnen door het neuswiel op of neer te draaien.
Daarna zet je de tussenstukken er in, eerst aan een wand vastmaken, dan aan de andere wand.
Hierbij is het soms nodig om de wanden wat uit elkaar te drukken, ik doe dit door met mijn rug tegen het uitklap deel te drukken.
Als laatste de dakdelen vastmaken.
De pinnetjes moeten in de gaatjes vallen, dit lukt meestal niet direct.
Ik laat mijn vrouw altijd met een rubber hamer aan de buitenkant wat tikken op de hoek geven, zodat het dakdeel op zijn plaats komt.
Eerst het laagste gedeelte voor, dan het hoogste gedeelte voor en dan achter net zo.
Haakjes vast van een deel zodra het op zijn plek zit, klaar.

Ik hoop dat jullie wat aan deze uitleg gehad hebben, mochten jullie nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


27 mei 2013, 06:54
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 30 maart 2013, 17:11
Berichten: 5
Woonplaats: Friesland
Bericht Re: uitklappen export matic
hoi Niek,

We hebben vanavond de export weer proberen op te zetten.Dank zij jouw tips ging het echt goed. We zijn ongeveer 45 minuten bezig geweest. Ik heb veel tijd in het waterpas zetten gestoken. Wat je zei over een paar tikken met de rubberhamer voor de dakhelften hielp ook goed. We zijn echt tevreden, het is inderdaad een toverdoos. Alleen de tussenwandjes waren ons minder gelukt om goed vast te zetten en bij het inklappen hadden we twee zitkussens over. Geen idee waar ze thuishoren maar daar komen we nog achter. Bedankt.

Groeten,
André Rispens


28 mei 2013, 21:40
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: uitklappen export matic
Fijn te horen dat ik heb kunnen helpen!
Nu veel oefenen en dan gaat het je ook in 20 miuten lukken! ;)
Ik ben daarna ook nog 2 uur zoet met het plaatsen van de keuken, de kastjes ophangen, enz en de voortent en luifel ervoor zetten hoor.

Veel plezier met jullie export!

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


29 mei 2013, 06:57
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 22 dec 2010, 13:00
Berichten: 17
Bericht Re: uitklappen export matic
Ik vind de uitleg van Niek subliem, zo doen wij het namelijk ook!

Toch wil ik nog iets toevoegen voor het 'waterpas' (op)zetten van de wagen:
1) Zet eerst de wagen op de as waterpas, desnoods onder één wiel een plankje hout aanbrengen.
2) Zet de wagen met behulp van het neuswiel nu geheel waterpas.
3) De 2 lange uitzetsteunen uitdraaien en de poten op een houten plankje aan de grond zetten. Deze steunen staan nu ook waterpas, want deze zitten vast aan de wagen.
4) De wagen openklappen en vervolgens aan beide zijden de wanden en dakplaten in elkaar zetten, wanden vastklikken op de hoeken.
5) De dakpanelen, indien nodig, uitlijnen door aan het neuswiel te draaien (dit kan ook door de poot onder de 'juiste uitzetsteun' verder in-/uit te draaien).
6) Beide boven tussenstukjes erin zetten en de dakpanelen hieraan vastklikken (zie ook tips Niek).
7) Achterpaneel (alleen bij Comfort+Record) erin en vastzetten.
8) De 4 uitdraaipoten aan de grond zetten op een plankje of caravanvoetsteun. Draai deze gerust na 1 dag nog even na.

Veel kampeerplezier met de vouwcaravan!


31 mei 2013, 12:45
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 30 maart 2013, 17:11
Berichten: 5
Woonplaats: Friesland
Bericht Re: uitklappen export matic
Hartelijk dank voor de aanvullingen. We hebben aan deze tips veel, want je kunt dit van de handleiding niet goed aflezen. Het is inderdaad een handigheidje. Achteraf gezien hebben we hem de eerste keer helemaal scheef gezet, want de tweede keer paste
alles beter op zijn plek. Op naar de volgende keer. ;)


31 mei 2013, 18:39
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 22 feb 2010, 10:09
Berichten: 22
Woonplaats: Nieuwdorp (Zeeland)
Bericht Re: uitklappen export matic
Ben benieuwd waar jullie het waterpas leggen. en dan vooral voor het meten of de breedte as (dus of de banden vlak staan) waterpas staat.

Ikzelf deed dit (tot vorige week) altijd bovenop de dichtgeklapte caravan, maar na wat problemen is nu gebleken dat dit niet perse klopt met de as van de caravan (cq. het chassis).

Ben benieuwd hoe jullie dit vaststellen, want de as goed waterpas hebben helpt wel enorm bij het makkelijk (of niet!) uitklappen.

_________________
The path of the least resistance will seldom lead you beyond youre own doorstep.


31 jul 2013, 11:43
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 04 sep 2012, 07:21
Berichten: 131
Bericht Re: uitklappen export matic
Ik heb drie waterpasjes op mijn rapido gezet. 1 op de dissel, http://home.kpn.nl/~klein032/rapido/Rap ... ens.html#0 en op iedere uitzwaaibalk ook 1. Met een gewone waterpas de pasjes geijkt en zo gezet dat ze waterpas vast zitten. Daarnaast kan ik met een klein waterpasje altijd nog op de aluminium strippen van de aanhanger kijken of ze recht staat.

_________________
Rapido Record bezitters doen het na het uitvouwen
http://home.planet.nl/~klein032/RapidoKlein/Welkom.html


31 jul 2013, 16:03
Profiel E-mail WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling