Het is 08 mei 2024, 19:57




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Fietsdrager op export-matic 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 24 feb 2013, 14:27
Berichten: 8
Bericht Fietsdrager op export-matic
Gegroet allemaal,

ook hier in België zijn er trotse bezitters van een Rapido Export Matic (2 zelfs, daarvoor moet je het te koop topic maar in het oog houden).

Op en in onze vorige wagen konden we 2 fietsen in de koffer en 2 fietsen op de koffer steken en hangen. Maar onze pagadders worden steeds maar groter en de fietsen raken niet meer in de koffer.

Zo af en toe zie ik foto's passeren van een rapido met daarop een fietsdrager voor meerdere fietsen gemonteerd.
Is dat eigen knutselwerk of kan je dat ergens bestellen?

Alvast bedankt


25 feb 2013, 20:27
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: Fietsdrager op export-matic
Deze fietsendrager kan je zelf (laten) maken.
Als je lid bent van de rapidoclub, dan kan je inloggen en daar vind je een link naar de bouwtekeningen voor een fietsendrager.
Anders even googlen om deze bouwtekeningen te vinden.

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


26 feb 2013, 15:47
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 24 feb 2013, 14:27
Berichten: 8
Bericht Re: Fietsdrager op export-matic
ik heb een offerte ontvangen om deze te laten maken, 900 euro, dat weiger ik eraan te geven al vermoed ik wel dat het een eerlijke prijs is.

kan en mag je (volgens jullie expertise) met behulp van een houten plaat een metalen fietsdrager op je caravan bevestigen en alles aansnoeren met spanbanden die volledig onder de caravan doorgaan of loop ik dan het risico om heel mijn export matic samen te trekken.

ik heb nu stress voor vertrek ... ben dus enorm slecht bezig! :mrgreen:


16 jun 2013, 16:00
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: Fietsdrager op export-matic
Voordat ik het fietsen rek had, legde ik de fietsen plat op de klapper en legde die met spanbanden rondom de klapper vast.
Dit ging prima.

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


17 jun 2013, 06:36
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 10 jun 2012, 08:31
Berichten: 80
Bericht Re: Fietsdrager op export-matic
hoi,
ik heb alle soorten rapido's gehad maar nooit een fietsenrek.
eerst pak ik de caravan volledig in compleet met dekzeil om vervolgens:
* een groot dekzeil dat ik enkele malen dubbel vouw en dan boven op het rapido-dekzeil leg( om te voorkomen dat trappers en/of sturen door het rapidozeil gaan) en dan:
* de fietsen om enom erop te leggen kleinste boven dan:
* heb ik een lang touw(min.10 m.) waaraan een lus zit die doe ik om één stel(uitdraai) poot van de wagen en ga:
* kruislings naar de tegenover gelegen poot om dan achter de "schoen" langs gelijk weer omhoog te gaan en dan:
* rechtover naar de andere poot( aan dezelfde voor- of achterkant) te gaan het touw achter de "schoen" van de poot langs halen en:
* weer kruislings naar de laatste poot waar ik ook achter de "schoen" langs omhoog terug:
* naar de eerste poot en daar vandaan weer omhoog en het einde aan eén van de kruislijnen vast maken vast

eventueel kun je (om het af te maken) een touw tussen de touwen die rechtover gaan spannen.
dit 2e touw kun je ook door de verschillende fietsen rijgen

Het lijkt heel ingewikkeld als ik het opschrijf maar omdat je het touw makkelijk achter de schoen kan leggen hoef je nergens het touw helemaal door te trekken.

Dir gebruik ik ook op mijn tot aanhanger (gepromoveerde?) comfort waarmee al meerdere verhuizingen gedaan zijn en zelfs( door mijn buren) buitenlandse trips!
Ik hoop dt jij en de anderen hier iets aan hebben


17 jun 2013, 18:52
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 24 feb 2013, 14:27
Berichten: 8
Bericht Re: Fietsdrager op export-matic
Bedankt Japy,

ik zie het zo voor me ... vooral het er terug afhalen :o
Neen serieus, ik begrijp wat je bedoelt.

Momenteel neig ik naar een fietsdrager te monteren op 2 stevige betonplexplaten van 40cm lang en even breed als onze klapper. De 4 fietsen kunnen dan rechtop worden meegenomen, waardoor ik hoop nog de caravan nog de fietsen te beschadigen (sommigen zijn nog nieuw), dit in zijn geheel met spanbanden te bevestigen en hopelijk terug tot in Oostenrijk te geraken.

bedankt!


17 jun 2013, 19:39
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 23 mei 2011, 21:04
Berichten: 12
Bericht Re: Fietsdrager op export-matic
Verleden jaar heb ik, met Hemelvaart, het rek van Niek goed mogen bekijken en kwam de wens om ook een fietsenrek te maken. Naar het bestuderen van Niek zijn tekeningen was mijn grootste bezwaar dat ik geen ervaring heb met lasapparatuur. Uitbesteden werd mij te duur. Ik ben toen een manier gaan zoeken om een rek te maken met beperkt gereedschap.
Ik heb de oplossing gevonden in aluminium pijp 35x3mm in combinatie met steigerkoppelingen. Totaal heeft dit mij 200 euro aan materiaal gekost exclusief de fietsendragers zelf die ik al had. Zie fotoalbum.

http://www.mijnalbum.nl/Album=EICRAQ4F

_________________
Groetjes,

Rene & Irene Duyster
Hilco en Esmee
Wij kamperen met een Eriba Triton 1995 achter een Seat Ibiza Ecomotive 2011


17 jun 2013, 22:30
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 24 feb 2013, 14:27
Berichten: 8
Bericht Re: Fietsdrager op export-matic
wauw!

dit ziet er echt top uit!
knap gedaan, nu begin ik weer te twijfelen, want misschien kan ik dat ook wel.

bedankt!


18 jun 2013, 05:36
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: Fietsdrager op export-matic
ReneD schreef:
Verleden jaar heb ik, met Hemelvaart, het rek van Niek goed mogen bekijken en kwam de wens om ook een fietsenrek te maken. Naar het bestuderen van Niek zijn tekeningen was mijn grootste bezwaar dat ik geen ervaring heb met lasapparatuur. Uitbesteden werd mij te duur. Ik ben toen een manier gaan zoeken om een rek te maken met beperkt gereedschap.
Ik heb de oplossing gevonden in aluminium pijp 35x3mm in combinatie met steigerkoppelingen. Totaal heeft dit mij 200 euro aan materiaal gekost exclusief de fietsendragers zelf die ik al had.


Wauw, Rene, ziet er goed uit, fijn dat je dankzij mijn fietsenrek en mijn tekeningen tot deze inspiratie bent gekomen.
Misschien een idee om ook van jouw fietsenrek tekeningen te maken c.q. materiaallijst, zodat mede klapper bezitters deze na kunnen maken?
Ik denk dat Jan die dan ook met alle plezier op de site zet!

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


18 jun 2013, 07:23
Profiel E-mail WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 23 mei 2011, 21:04
Berichten: 12
Bericht Re: Fietsdrager op export-matic
Beste Niek,

Ik zal er wat tijd instoppen om de schetsen die ik heb uit te werken en er een PDF-je van maken met een materiaal lijst. Straks kunnen we met het volgende Rapido treffen er een gezamenlijke fietstocht aan koppelen :lol:

_________________
Groetjes,

Rene & Irene Duyster
Hilco en Esmee
Wij kamperen met een Eriba Triton 1995 achter een Seat Ibiza Ecomotive 2011


18 jun 2013, 21:24
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling