Het is 31 mei 2024, 13:45




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Wiel van de grond 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 23 mei 2011, 21:04
Berichten: 12
Bericht Wiel van de grond
Op de camping ben ik altijd eerst met plankjes aan het rotzooien om het ene wiel waterpas te krijgen op het andere wiel. De pootjes gebruik ik alleen ter ondersteuning.
Nu hoorde ik van een mede-campeerder dat zijn Eriba caravan er op berekend is dat een wiel los van de grond gesteld kan worden met de poten :o .
Dit houdt dus in dat zo'n caravan maar op 1 (of geen) wielen kan staan, dat al het gewicht op de poten rust. Dit zal ook erg handig zijn met een lekke band.

Is het ergens bekend of dit met de Rapido Export (1978) ook kan? Ik durf het niet te proberen, straks sloop ik de boel.
Het zou wel een hoop werk schelen.

Rene

_________________
Groetjes,

Rene & Irene Duyster
Hilco en Esmee
Wij kamperen met een Eriba Triton 1995 achter een Seat Ibiza Ecomotive 2011


13 mei 2012, 19:04
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48
Berichten: 138
Bericht Re: Wiel van de grond
Hoi,

voordat we de Rapdio kochten, hadden we een tweedehands Eriba Triton.

De vorige eigenaar heeft kennelijk ook geprobeerd de caravan met hulp van de steunen omghoog te tillen.
Wat schade aan de gelaste bevestigingen van de steunen en aan de steunen zelf opgelevert heeft.
Het zat er alles schots en scheef.

Dus nooit doen.
Die dingen zijn er niet voor gemaakt.

_________________
Groetjes
Thomas&Rüdiger

We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)


13 mei 2012, 21:09
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 23 mei 2011, 21:04
Berichten: 12
Bericht Re: Wiel van de grond
Ik kon het me ook al niet voorstellen dat dat goed is voor een caravan.
De Eriba in kwestie was trouwens wel een hele kleine (hefdak) caravan. Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt maar ik hou de wielen maar gewoon op de grond.

Misschien dat ik in de toekomst een zgn. "leveller" aanschaf. Mijn ervaring is dat opzetten het mooist gaat als de wagen in beide richtingen goed waterpas staat.

Rene

_________________
Groetjes,

Rene & Irene Duyster
Hilco en Esmee
Wij kamperen met een Eriba Triton 1995 achter een Seat Ibiza Ecomotive 2011


13 mei 2012, 21:35
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: Wiel van de grond
Hoi Rene,
Op de camping heb ik nog nooit allebei de wielen van mijn export helemaal vrij van de grond gehad, wel 1 wiel, omdat ik de caravan anders niet horizontaal kreeg, geen probleem.
Als ik de caravan stal, dan draai ik alle poten zover uit dat de wielen net vrij zijn van de grond, zo voorkom je "vierkante" banden.
Dit heeft ook nog nooit problemen opgeleverd, pootjes kunnen het prima hebben.

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


14 mei 2012, 07:02
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 04 apr 2012, 21:40
Berichten: 42
Bericht Re: Wiel van de grond
volgens mij staat dit ook in de gebruiksaanwijzing van de rapido.
onder het kopje wiel verwisselen heb ik gelezen dat je de dissel helemaal laat zakken totdat het bijna de grond raakt.
vervolgens draai je de steunen aan de achterkant helemaal uit en via het neuswiel kan je dan de wagen opdraaien (erg zwaar, ik heb er een krik onder gezet om daarna het neuswiel uit te draaien) zodat de wielen van de grond komen om een wiel te wisselen. of het verstandig is om de caravan op 4 pootjes neer te zetten om daarna 2 weken te gaan kamperen met 4 personen dat weet ik niet.
kan me voorstellen dat de pootjes het niet echt kunnen waarderen als je met 4 personen aan tafel zit te eten


16 mei 2012, 06:07
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49
Berichten: 335
Woonplaats: Haarlem
Bericht Re: Wiel van de grond
Beste M..d.Kant,
Het verhaal van het hoog op de poten zetten bij banden wisselen klopt, dat staat ook in de handleiding van mijn Confort 1979.
Banden wisselen blijft lastig, omdat de banden tegenwoordig breder zijn dan vroeger. Ze komen daardoor bij het uithalen en plaatsen klem te zitten tussen de wielbouten en de wielkast. De oplossing is om ze leeg te laten lopen. Wel zorgen dat je een pomp bij je hebt ....
Ik denk dat de Rapido er wel tegen kan als hij alleen op de poten staat. Door de vering bieden de wielen toch weinig steun. Lijkt mij.

_________________
Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling !
https://rapido.buzink.nl


20 mei 2012, 11:06
Profiel E-mail WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 23 mei 2011, 21:04
Berichten: 12
Bericht Re: Wiel van de grond
Ik heb op de Wilsumer Berge de Rapido Export van Niek met een wiel los van de grond zien staan.
De wagen stond keurig waterpas en stabiel. Ik ben blij dat ik dat weet, scheelt een hoop gerommel met onderzet-blokjes.

_________________
Groetjes,

Rene & Irene Duyster
Hilco en Esmee
Wij kamperen met een Eriba Triton 1995 achter een Seat Ibiza Ecomotive 2011


21 mei 2012, 21:38
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: Wiel van de grond
Klop als een bus Rene, ook die van de famlie Sietinga naast ons stond met een wiel vrij.
De familie Jonker had er een oprij keg onder, ook geen gek idee, zit er over te denken om die ook te halen.

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


22 mei 2012, 06:43
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 22 feb 2010, 10:09
Berichten: 22
Woonplaats: Nieuwdorp (Zeeland)
Bericht Re: Wiel van de grond
ikzelf heb toch liever plankjes .. niet te dik (15mm in mijn geval) met aan één zijde een schuine kant.

makkelijke stapelen en door schuine kant rij je er ook makkelijk op. heb een hele serie plankjes in de dissel, stapel ze ook onder een poot dit te hoog (of te laag) zit bijvoorbeeld...

weet je wel zeker dat je niks stuk maakt...

_________________
The path of the least resistance will seldom lead you beyond youre own doorstep.


29 mei 2012, 18:27
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling