Het is 20 mei 2024, 00:03




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Bobbels 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 20 jun 2011, 22:15
Berichten: 34
Bericht Bobbels
Hallo!

Onder het raam aan de bedkant van onze Export zitten deze rare bobbels. Ze vielen me vandaag pas voor het eerst op, waarschijnlijk vanwege de felle zon.

Afbeelding

Het voelt niet zacht o.i.d. En ze zitten ook alleen op deze plaats.

Heeft iemand enig idee waardoor dit zou kunnen worden veroorzaakt? Voor zover ik weet zit er achter het aluminium toch gewoon multiplex bij een Export uit 1980?

Groeten,
Erik

_________________
Rapido Export Matic 1980

Mijn blog over de Rapido
Mijn andere hobby: FlyingSquirrel.nl


27 jun 2011, 14:02
Profiel E-mail WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: Bobbels
Daar zit vocht/heeft vocht gezeten, het hout erachter is daardoor gaan uitzetten.

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


27 jun 2011, 14:59
Profiel E-mail WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 20 jun 2011, 22:15
Berichten: 34
Bericht Re: Bobbels
Ok, thx! Zoiets dacht ik al.

Je vraagt je dan af waarom ze geen watervast verlijmd multiplex gebruikt hebben. Of misschien hebben ze dat wel en is dat na 30 jaar ook niet meer zo watervast ;)
Vind het wel een vreemde plek zo onderaan. Als het raam lekt of gelekt heeft zou je dat toch dichter bij het raam verwachten. En zou je dan aan de binnenkant ook geen bobbels verwachten...?

Maar goed, ze zitten er nu eenmaal, niets aan te doen. Hij kampeert er niet minder om!

Erik

_________________
Rapido Export Matic 1980

Mijn blog over de Rapido
Mijn andere hobby: FlyingSquirrel.nl


27 jun 2011, 16:08
Profiel E-mail WWW
Bericht Re: Bobbels
Voor zover ik als Estereller weet ist dit polyester? Zo ja, als dit geperst polyester is zoals bij het dak van een Esterel kann het ook lucht zijn wat er bij het persen niet goed is uitgekomen. Dit kan jaren later dit soort bobbels geven. In de zomermaanden zijn deze groter als in de wintermaanden omdat lucht bij warmte uitzet. Zolang er geen scheurtjes in ontstaan is er echter niets aan de hand. Als het houtrot is zou het zacht moeten zijn en moet je dus de bobbels in kunnen drukken vanwege het daarachter rottende hout. Ook zou je denk het het aan de binnenkant moeten kunnen zien/voelen. Zwarte plekken aan de binnenkant betekend schimmel en dus vocht.
Anngezien schimmel en vocht in een caravan schadelijk is voor de gezondheid zou ik de plekken grondig onderzoeken en als het vocht blijkt te zijn zo snelmogelijk repareren. Ik zou in zo'n caravan met voch/schimmel niet meer willen slapen.

Christiaan


27 jun 2011, 20:16
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 20 jun 2011, 22:15
Berichten: 34
Bericht Re: Bobbels
Het vreemde vind ik dat ik, toen ik afgelopen zaterdag de caravan voor het eerst opgezet heb, niets gezien heb van de bobbels. Ik zag ze pas vandaag toen de felle zon er op een bepaalde manier op viel.

Heb vanmiddag nogmaals gekeken en aan de binnenkant is niets te zien. De caravan ruikt wel wat muf maar wat wil je met 30 jaar oude kussens in een geheel afgesloten ruimte bij meer dan 30 graden... De bobbels zijn aan de buitenzijde niet in te drukken en voelen net zo hard als de rest.

Maar wat ik me nu wel afvraag... Is de binnenzijde van de wanden van een 1980 Export nu van hout of niet?

Erik

_________________
Rapido Export Matic 1980

Mijn blog over de Rapido
Mijn andere hobby: FlyingSquirrel.nl


27 jun 2011, 20:51
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 27 jun 2011, 18:32
Berichten: 33
Bericht Re: Bobbels
Achter dit dunne aluminium van een "jonge" Rapido klapper zit geen multiplex maar slechts een houten frame met tempex ertussen.
Wel goed aan elkaar gelijmd.
Als echter zo'n paneel flink in de zon staat zet het aluminium flink uit en gaat een beetje kreuken.
Niet altijd trekken die kreuken en bobbels weer weg!
Ook onze Export uit 1982 heeft hier en daar dit verschijnsel.
Ouderdomsrimpels zullen we maar zeggen!


28 jun 2011, 17:34
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling