Het is 08 mei 2024, 13:13




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Door 2 klapbanden, gat in de bodem van onze EXPORT 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 01 apr 2009, 21:41
Berichten: 28
Woonplaats: Sneek
Bericht Re: Door 2 klapbanden, gat in de bodem van onze EXPORT
Golfplaatje betekent dat het multiplex water tussen de lagen heeft. Dat zal dus hoe dan ook verwijderd moeten worden. Het liefst met een stukje goed hout aan alle zijden.
Gebruik watervast Multiplex van exterieur kwaliteit (WBP). Om het Multiplex te beschermen is het beste om het in de epoxy te zetten. Vooral alle kopse kanten voor montage met Epoxy insmeren, want juist daar dringt het water graag binnen.

Als je het oude deel er enigszins schuin uitzaagt, kun je het nieuwe deel onder dezelfde hoek schuinzagen en dan er met epoxy inlijmen.
Epoxy verbindingen worden zo sterk dat je er na uitharding er op kunt dansen wat je wilt :D Kost wat maar je heb het dan wel goed.

_________________
combi: ESTEREL C34 (1979) / BMW 525e (1983)


30 jun 2013, 17:22
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 25 aug 2012, 20:46
Berichten: 17
Bericht Re: Door 2 klapbanden, gat in de bodem van onze EXPORT
Bij deze even een korte update over het gat in mijn Record ( :oops: ).

Heb vanavond het 'golfplaatje' verwijderd: zit m.i. geen rot onder! :P Wel een gat. Gezien de zwarte 'stippen' op de onderkant, dacht ik 'misschien ookwel door een klapband'.

Omdat binnen in de caravan een multiplex plaatje zit (3 mm of zo), wat er nog keurig uitziet, is mijn plan nu: Het golfplaatje vervangen voor een Trespaplaatje (6 mm), in dezelfde maat als het golfplaatje, waarbij ik ook wil proberen de oude schroefgaatjes in de bodem maar te gebruiken (13 mm rvs schroefjes). Kan het oude plaatje als mal gebruiken.
Oja, tuurlijk in combinatie met wat kit.

Is natuurlijk een lowtech, lowbudget oplossing, maar wel adequaat, m.i. :)


02 jul 2013, 21:59
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 01 apr 2009, 21:41
Berichten: 28
Woonplaats: Sneek
Bericht Re: Door 2 klapbanden, gat in de bodem van onze EXPORT
Als ik het goed heb, moet bij trespa oppassen met indringen van water op de kopsekanten. Daarnaast mag normaal gesproken trespa niet strak vast schroeven.

Trespa is ook relatief duur. Een stuk je watervast mulitplex van dezelfde afmeting en dikte is goedkoper en kun je met epoxy vastlijmen aan het andere plaatje

_________________
combi: ESTEREL C34 (1979) / BMW 525e (1983)


03 jul 2013, 08:40
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 25 aug 2012, 20:46
Berichten: 17
Bericht Re: Door 2 klapbanden, gat in de bodem van onze EXPORT
Wat de prijs betreft valt het wel mee: heb voor 15 euro van iemand een reststukje kunnen kopen, via MP. Zal daar zelf ook weer wat van overhouden, waar ik dan een stuk of 6 plaatjes van 15x15 cm uit wil halen, voor onder de stelpoten van de klappert. :P

Dat de kopse kanten gevoelig zijn voor indringend water, is mij (als leek) niet bekend... Het is toch door-en-door kunststof? Op de boeiboorden van huizen, bijvoorbeeld, is het volgens mij ook 'gewoon' blootgesteld aan de elementen... :?:

Niet strak vast schroeven? Oei! :shock: Hoe zit dat? (En hoe doen ze dàt dan bij toepassing op een huis?....)

Hmmm, dacht dé oplossing te hebben (even zagen, kitten + schroeven, klaar zonder geklieder en hoge kosten...), maar raak nu aan het twijfelen.... :roll:


03 jul 2013, 12:02
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 25 aug 2012, 20:46
Berichten: 17
Bericht Re: Door 2 klapbanden, gat in de bodem van onze EXPORT
Korte update:
Heb voor de zekerheid even met Trespa gebeld: het is géén kunststof, maar 70% hout en 39% lijm of hars oid. Het werkt dus net zoals hout. Het dient goed geventileerd aangebracht te worden, waarbij de omstandigheden aan weerszijden gelijk moeten zijn. Anders zal het krom gaan trekken. :(

….Zal het plaatje wat ik heb dus volledig op gaan zagen voor onder de stelpoten.

Plan B: ik kan misschien aan een reststukje Policarbonaat komen (gebruiken ze ook voor lichtkoepels en is dus zeer weersbestendig). Nu begreep ik dat dit zal gaan werken, onder de invloed van temperatuur. Maar wat ik niet weet of dat binnen acceptabele grenzen is...

Iemand hier ideeen over/ervaring mee? Of nog andere (eenvoudige en goedkope) oplossingen? :?:

Of ontkom ik toch niet aan multiplex en epoxy?..


03 jul 2013, 12:58
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 25 aug 2012, 20:46
Berichten: 17
Bericht Re: Door 2 klapbanden, gat in de bodem van onze EXPORT
Het is uiteindelijke een kunststof plaatje geworden. In overleg met het locale 'Rubber Huis'.
Een van de werknemers daar heeft met de fabrikant overlegd en (als ik het me nu nog goed herinner :roll: ) zou PE ......(iets, geloof een getal...) het aangewezen materiaal zijn.

Plaatje, schroefjes, Rubson kit en klaar! Bodem weer beschermd/gedicht.

Het retourtje Frankrijk heeft het iig overleefd. Kijken of dat dit jaar weer lukt. :D


25 mei 2014, 16:54
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling