Het is 10 mei 2024, 15:02




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Grondzeil voortent en tochtflap 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 05 mei 2014, 07:38
Berichten: 8
Bericht Grondzeil voortent en tochtflap
Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een Rapido Confort. In april een paar dagen gekampeerd om het uit te proberen. Echt heel fijn was het! De voortent die er bij zat was echter erg oud en slecht, lekte op verschillende plaatsen, veel beschadigingen en verroeste stokken. Vond het ook erg lastig om de tochtflap, gemaakt van tentdoek (in de voortent) aan de caravan te bevestigen omdat het bijna niet te doen is om achter de disselkast te komen. Lijkt wel of de tentpees te dik is. Er zit ook nog een lange, grijze pvc-achtige tochtflap bij voor de rest van de caravan. Na een uur heb ik het opgegeven... kreeg de stugge pees er niet door. Het lijkt me wel fijn om er een omheen te hebben vooral omdat ik wat langer naar een waddeneiland ga deze zomer en het daar behoorlijk kan waaien.

Heb het hele forum afgestruind bij het onderwerp "voortent", om te kijken of mijn vragen beantwoord kunnen worden maar niet gevonden. Veel nuttige informatie (uitslijpen dakrail) maar geen antwoord op mijn vragen.
Vraag 1. Is het verstandig om er een te nemen met een vast grondzeil? Hoe zit het in dat geval met de tochtflap in de voortent? Is die dan nog steeds los?
Vraag 2. Wat voor type tochtflap (materiaal, evt. merk) kan ik het beste aanschaffen voor de rest van de caravan? Wat is de beste werkwijze om de tochtflap er doorheen te trekken?
Het lijkt me trouwens wel handig om er een te hebben die met drukknopen vastgemaakt kan worden aan de caravan. Geen idee of dat kan, ivm beschadigen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Hartelijke groet, Anne


05 mei 2014, 09:13
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 10 jun 2012, 08:31
Berichten: 80
Bericht Re: Grondzeil voortent en tochtflap
Als je niet voor de pure Rapido gaat gewoon aan alle kanten de plastic variant gebruiken.
(van het goedkope eigen merk van je caravanshop)
Je kunt ook steeds een stukje pees weg knippen zodat je eerdere kortere flappen hebt met een stuk flap dat je met plak-klitteband op de volgende weer vast zet.
Achter de disselbak blijft een nederig werkje maar dat is maar van korte duur.


07 mei 2014, 19:20
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 14 mei 2014, 14:58
Berichten: 2
Bericht Re: Grondzeil voortent en tochtflap
Hallo,
Ik zou nooit in het doek knippen en al zeker niet in een tochtflap.
Ik denk dat je dan beter een maatje kleiner van de pees erin kunt maken. Maar misschien zit er een hoop vuil in je rail. Schoonmaken met groene zeep misschien.

Succes ;)


27 mei 2014, 10:51
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 10 jun 2012, 08:31
Berichten: 80
Bericht Re: Grondzeil voortent en tochtflap
Persoonlijk heb ik nu een aantal kortere tochtflappen welke ik met velcro aan elkaar zet.
Als je de pees een stukje korter afsnijdt dan de flap , zal de ene flap de andere over lappen
Of is het overflappen? Sapperdeflap
Zo heb je ook niet het probleem dat je aan de ene kant trekt terwijl het hele gevaarte aan de andere kant klem loopt in de rail.
De nieuwe kunststof flappen zijn niet zo duur en makkelijk aan te passen.


27 mei 2014, 21:18
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 05 mei 2014, 07:38
Berichten: 8
Bericht Re: Grondzeil voortent en tochtflap
Dag Japy,

Wat is velcro? Hoe snijd je de tochtflappen, met een stanleymes of schaar. Heb je misschien foto s van je oplossing met de tochtflappen?

Groet, Anne


31 mei 2014, 05:23
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 10 jun 2012, 08:31
Berichten: 80
Bericht Re: Grondzeil voortent en tochtflap
Hoi Anne, Velcro is klittenband.
ik gebruik zelfklevend klittenband.
de Pees en de flap kun je knippen of snijden.
helaas heb ik geen foto's


31 mei 2014, 23:03
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 05 mei 2014, 07:38
Berichten: 8
Bericht Re: Grondzeil voortent en tochtflap
Dag Japy, dank voor je snelle reactie! Binnenkort ga ik op vakantie en dan zal ik het ter plekke uitvoeren.

Hartelijke groet, Anne


01 jun 2014, 08:15
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling