Het is 11 mei 2024, 18:13




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Dissel verhogen mag dat? 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 04 sep 2012, 07:21
Berichten: 131
Bericht Dissel verhogen mag dat?
Hallo,

Is het toegestaan om je dissel te verhogen met 4 cm?
Zo ja heeft iemand dat al gedaan?
Achteroverhangen van de Rapido is dat slecht? kogeldruk is trouwens wel 50 kg

_________________
Rapido Record bezitters doen het na het uitvouwen
http://home.planet.nl/~klein032/RapidoKlein/Welkom.html


11 nov 2012, 22:48
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 23 mei 2012, 11:01
Berichten: 53
Bericht Re: Dissel verhogen mag dat?
misschien heb je hier wat aan.
http://caravan-kamperen.marktplaats.nl/ ... otoGallery
groetjes


13 nov 2012, 10:12
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 04 sep 2012, 07:21
Berichten: 131
Bericht Re: Dissel verhogen mag dat?
die had ik inderdaad gezien. Maar dacht ook aan zoiets... http://imageshack.us/photo/my-images/696/mediumn.jpg/

_________________
Rapido Record bezitters doen het na het uitvouwen
http://home.planet.nl/~klein032/RapidoKlein/Welkom.html


13 nov 2012, 15:13
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 23 mei 2012, 11:01
Berichten: 53
Bericht Re: Dissel verhogen mag dat?
zou perfect kunnen is eigenlijk net hetzelfde. Hangt uw wagentje dan zo erg af, ik heb daar nog nooit last van gehad. Je kan ook de as verhogen en 12" wielen zetten, is ook een mogelijkheid, dat is gewoon de bouten aan de as losmaken en je zal er een houten plankje tussen vinden deze moet dan wat verdikt worden en dan passen 12" er zo onder en is automatisch de wagen hoger, dit systeem werd toegepast bij de laatste modellen van export en als ik het juist heb de allerlaatste record's ook.


14 nov 2012, 10:09
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 04 sep 2012, 07:21
Berichten: 131
Bericht Re: Dissel verhogen mag dat?
Ik denk dat hij wat achterover hangt. Ik ga het eens proberen met de juiste kogeldruk en wat bagage (kinderen moeten dat maar even spelen) in de achterbak. We hebben een honda shuttle die is wat hoger.

_________________
Rapido Record bezitters doen het na het uitvouwen
http://home.planet.nl/~klein032/RapidoKlein/Welkom.html


14 nov 2012, 16:27
Profiel E-mail WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: Dissel verhogen mag dat?
Marc Klein schreef:
We hebben een honda shuttle die is wat hoger.


haha dat zou een mooie zijn de hoogte van de auto doet er namelijk niet toe de hoogte van de trekhaak WEL en die is hetzelfde als bij andere autos. Ik weet natuurlijk niet hoe hoog jou trekhaak zit maar er is een WETTELIJKE minimumhoogte van de kogel vanaf het wegdek en volgens mij ook een maximum. Het zou anders een mooie puinhoop worden als alle koppelingen aangepast moesten worden per auto.

Als voorbeeld ik heb een VW golf station en een rapido 42 als ik die aankoppel hangt de caravan exact recht. Ik heb ook een bestelbus Vivaro als ik de caravan daar achter hangt is hij ook exact recht. Kortom het zou ook bij jou met de confort en de shuttle moeten zonder verbouwen moeten kunnen.

s6 ermee

mvg

Paul en Marga

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


16 nov 2012, 17:45
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 04 sep 2012, 07:21
Berichten: 131
Bericht Re: Dissel verhogen mag dat?
Dan zou dus het aanpassen van de achtervering het probleem zijn. Hierdoor is de auto onbeladen 3 cm hoger geworden. Ik vraag mij af of het ook zo is dat de dissel van de Rapido uit 1980 ook al rekening hield met de hoogte van de trekhaak van tegenwoordig. Ik stuur een foto mee zoals hij nu achter de auto hangt zonder bagage in de achterbak.


Bijlagen:
foto.JPG
foto.JPG [ 47.84 KiB | 8787 keer bekeken ]

_________________
Rapido Record bezitters doen het na het uitvouwen
http://home.planet.nl/~klein032/RapidoKlein/Welkom.html
17 nov 2012, 11:18
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48
Berichten: 138
Bericht Re: Dissel verhogen mag dat?
Hoi Mark,

er bestaan van die blokjes, die tussen disselbalk en reminrichting geplaast worden.
Ze zijn er in verschillende hoogtes.
Maar of ze nu nog te koop zijn .......??

Hier bij een Duitse Rapido:
http://www.alfred-johannes.de/02-09-02-3_zugkupplung.htm

http://www.anhaenger24.de/forum/showthread.php?t=1291&p=5316&viewfull=1#post5316

_________________
Groetjes
Thomas&Rüdiger

We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)


17 nov 2012, 11:45
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: Dissel verhogen mag dat?
ik kon de vorige keer het artikel over trekhaakhoogtes niet zo snel vinden
10 vragen over trekhaken
01-02-2007
1. Wat is de wettelijke kogelhoogte voor een trekhaak?

Bij het ontwerpen van een trekhaak gaat men uit van een auto met maximale belading. De hoogte moet dan tussen 350 en 420 mm liggen. De hoogte van de trekhaak meet je van het wegdek tot het hart van de kogel.

2. De caravan hangt voor- of achterover aan de auto. Waar ligt dat aan en is het nadelig voor het weggedrag?

De stand van de aangekoppelde caravan heeft vrijwel geen invloed op de wegligging van de combinatie, ténzij die stand wordt veroorzaakt door onjuiste belading. Bij oudere caravans kan de bodemvrijheid minder zijn geworden door slijtage van de vering eventueel in combinatie met wisseling van diagonaalbanden naar radiaal exemplaren (die zijn wat lager). In combinatie met een ‘hoge’ auto kan dat een schuine stand achterover veroorzaken. Voorover? De oorzaak zou kunnen liggen in (over)belading van de auto, of slappe vering (met alle bagage in de kofferbak), in combinatie met een hoge kogeldruk.

3. Als de hoogte van de trekhaakkogel niet klopt, wat kan ik dan doen?

Ga bij twijfel eerst naar het montagestation en neem de aanhanger of caravan mee. Men kan daar controleren of de trekhaak goed gemonteerd werd. Ook kan men constateren of de oorzaak elders gezocht moet worden, bijvoorbeeld bij een verkeerde of veranderde wiel/bandenmaat. De deskundige kan dan meteen zien of het veersysteem moet worden aangepast (met hulpveren bijvoorbeeld).

4. Aan mijn trekhaak zit geen oogje voor een 'handrembreekkabeltje'. Wat nu?

Zo'n kabeltje maakt deel uit van de losbreekreminrichting. Aanhangers zonder oplooprem hebben in plaats daarvan een hulpkoppeling (ook een kabeltje). Als er geen oogje aan de trekhaak is gelast, dan is in de buurt van de trekhaak - onder de auto - meestal wel een bevestigingsoogje te vinden. Of een uitsparing in een stuk plaatmateriaal. Eventueel kun je ook een los verkrijgbare beugel aan de trekhaak monteren. Dat mag ook bij een afneembare trekhaak. Let op: de breekkabel los om de kogel leggen mag in géén geval.

5. Mag je een stabilisatorkoppeling gebruiken op een afneembare trekhaak?

Een trekhaak met afneembare kogel voldoet aan dezelfde wettelijke eisen als een vaste. Hij wordt wettelijk ook als vast onderdeel van de auto beschouwd. Een stabilisatorkoppeling kan dus gewoon gebruikt worden. In het verleden zijn voor onder andere Volvo en Saab trekhaken geleverd met afschroefbare kogel. Daarop mag geen stabilisatorkoppeling worden gebruikt, omdat dan de kans bestaat dat de kogel los draait.

6. Waar komt het grote prijsverschil bij trekhaken vandaan?

Het prijsverschil ontstaat al in de ontwerpfase. Het aantal bevestigingspunten van de trekhaak is bijvoorbeeld van invloed. Hoe ingewikkelder de constructie, hoe duurder.

7. Waarop moet ik letten bij aankoop van een trekhaak?

Voor aanschaf van een auto moet je al rekening houden met de haak. Onder sommige auto's, Ford Ka, Daewoo Matiz, Audi TT of Toyota Prius kan geen trekhaak worden gemonteerd. Informeer bij verschillende bedrijven naar de prijs, en vraag wat je daarvoor geleverd krijgt. Vraag om een 13-polige aansluiting met constante stroomdraad (minimaal 2,5 mm2). Een laag gemonteerde kentekenplaat achterop de auto kan betekenen dat een afneembare trekhaak bevestigd moet worden. Die is duurder.

8. Wat is het verschil tussen een gelakte en een verchroomde kogel?

Vroeger werden de trekhaakkogels verchroomd. Tegenwoordig wordt dat niet meer gedaan, om het milieu te sparen. Daarom heeft men gelakte kogels geïntroduceerd. Bij Brink worden afneembare kogels ‘gepassiveerd’; dat is een oppervlaktebehandeling met zink. Die trekhaken zijn herkenbaar aan het goudkleurige oppervlak. Dat passiveren kan in meerdere kleuren waaronder ook zwart. Voor de goede werking van een stabilisatorkoppeling verdient het aanbeveling om de laklaag van de kogel te schuren voordat de koppeling wordt gebruikt.

9. Bij gebruik van de stabilisatorkoppeling hoor ik een zeer irritant gekraak in de auto. Wat kan ik daaraan doen?

Wij vermoeden dat het kraken van een stabilisatorkoppeling veroorzaakt wordt door trillingen. Deze kunnen ontstaan door ruimte op de remsegmentjes of door oneffenheden op de kogel. Via de trekhaak worden ze doorgegeven aan de carrosserie van de auto. Volgens AL-KO ligt de oplossing vooral in het stofvrij maken en het smeren van kopervet op de metalen delen van de remsegmentjes (dus níet op de segmentjes zelf) in de koppeling. Het vervangen van de remsegmentjes kan ook helpen.

10. Hoe zit het met de kogeldruk als ik een fietsendrager op de trekhaak zet?

De kogeldruk mag nooit meer zijn dan de fabrikant van de auto voorschrijft. Fietsendrager plus lading bepalen samen de kogeldruk. Als de kogeldruk niet op de trekhaak staat vermeld is 50 kg de grens. Natuurlijk moet het rek worden gebruikt waarvoor het werd gemaakt, dus geen wasmachine of TV op een fietsenrek, en geen drie fietsen op een rek voor twee...

Gekopieerd uit de ANWB KCK



dus veel s6 met je evt aanpassingen

Marga en Paul

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


17 nov 2012, 18:53
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 04 sep 2012, 07:21
Berichten: 131
Bericht Re: Dissel verhogen mag dat?
Zodra hij weer terug is ga ik de bagage in de kofferbak eens simuleren door de kinderen en vrouw achterin te laten zitten. Ik denk dat het dan wel goed komt. Achterin de auto komt nog een opblaasboot (45 kg), kleding (30 kg), kleine tent (15 kg ) en noem nog maar op dus ik denk dat de auto nog gaat zakken. We gaan het gewoon proberen de volgende keer. Voor nu staat hij in de stalling en kunnen we alleen maar werken aan de kussens. Komt goed. Oja... de banden maat is natuurlijk ook anders dan de aanhangers van nu.

_________________
Rapido Record bezitters doen het na het uitvouwen
http://home.planet.nl/~klein032/RapidoKlein/Welkom.html


17 nov 2012, 19:31
Profiel E-mail WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling