Het is 10 mei 2024, 20:37




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Dak lekt links en rechts 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 30 jan 2012, 19:04
Berichten: 6
Bericht Dak lekt links en rechts
Afgelopen week in verschillende hoosbuien gestaan en nu kwam er water binnen zowel links als rechts. het linkerdak dat over het rechter dak aansluit heeft een rubberen/pvc afdichtstrip. Ik zag dat dit rubber/pvc enkele cm weg is op de uiteinde. Waarschijnlijk is dat de oorzaak. Kennen jullie dit probleem en hoe hebben jullie dit opgelost?


Groet Paul Hendriks


13 jul 2012, 10:57
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 23 mei 2012, 11:01
Berichten: 53
Bericht Re: Dak lekt links en rechts
inderdaad, het rubber moet voledig van links naar rechts gaan, anders lekt het.


19 jul 2012, 17:23
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 14 aug 2012, 11:00
Berichten: 4
Bericht Re: Dak lekt links en rechts
Wij hebben dit 'probleempje' ook.
Nu had ik wel gezien dat het idd aan het rubber lag en willen we dit ook gaan vervangen.

:?: Maar heeft iemand hier dit al eens gedaan en tips over hoe en wat voor rubber/strip te gebruiken?

_________________
Confort '77


14 aug 2012, 11:12
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 28 aug 2012, 19:13
Berichten: 6
Bericht Re: Dak lekt links en rechts
Probeer eens een zelf klevende tocht strip,die is elastisch en veert ook in.


29 okt 2012, 18:54
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 10 jun 2012, 08:31
Berichten: 80
Bericht Re: Dak lekt links en rechts
Gebruik hiervoor een tochtstrip de de vorm van een p of een d heeft!
Dat wil zeggen vlakke basis met een bolletje erop(een soort buisje).
Dat buisje kan als het dak op elkaar geklemd word makkelijk plat gedrukt worden en eventuele oneffenheden opvangen.
De ondergrond goed schoonmaken ander komt de strip snel weer los.


29 okt 2012, 22:47
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 25 aug 2012, 20:46
Berichten: 17
Bericht Re: Dak lekt links en rechts
Hi allen!

Ik ben bezig de klapper zomerklaar te maken en kom steeds meer 'dingetjes' tegen. :? Zoals nu een zéér uitgedroogde en deels 'eraf gevallen' dakstrip.
Ik zag hier dat er al e.e.a. over geschreven is en dacht laat ik mijn vraagjes dan ook even hier posten. :)

Vraagjes over de rubberen strips:
- hoe hebben jullie de oude verwijderd, zodat ook al het oude 'plaksel' eraf is gekomen?
- welke dikte hebben jullie aangehouden voor de nwe strip? Mijn oude strip, die er nu nog op zit, is ongeveer 7 mm (het betreft overigens wel een Record, maar dat zal geen verschil maken, naar ik denk...)

M.v.g. Patrick.


Laatst bijgewerkt door patrick_pf op 01 jul 2013, 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt



01 jul 2013, 06:57
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 01 apr 2009, 21:41
Berichten: 28
Woonplaats: Sneek
Bericht Re: Dak lekt links en rechts
probeer de oude strip is met een föhn te verwarmen, dan wil vaak de lijm weer zacht worden en komt het makkelijker los

_________________
combi: ESTEREL C34 (1979) / BMW 525e (1983)


01 jul 2013, 07:36
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 25 aug 2012, 20:46
Berichten: 17
Bericht Re: Dak lekt links en rechts
Dag John,

Hartelijk bedankt voor je reactie(s :D )!!
Ik ga je föhn-tip eens proberen. Zou je daar ook alle restjes mee wegkrijgen? Of moet ik dan met e.o.a. chemisch goedje (wasbenzine of zo) te werk gaan?

Vandaag heb ik in ieder geval al een nieuwe rubberen strip gekocht, met plakrand: 15 mm breed en 10 mm dik. Hopelijk gaat het passen.... :roll: (De oude is, volgens mijn metingen nl 12 x 7. Hopelijk omdat ie oud en uitgedroogd is en dat dat niet de benodigde Rapido-maten zijn..).

Als 't even kan, zal ik er morgenavond mee aan de slag gaan.

Keep you posted!

Dank, Patrick.

Ps (even off-topic): met de bodem moet ik nog aan de slag. Zag vandaag wel dat er aan de binnenkant ook een multiplex plaatje gezet is... Dat ziet er wel nog netjes uit. Bedacht me daarom dat de bodem misschien niet rot is, maar kapot (ook) vanwege een klapband of zo. Dan kan ik volstaan met een nw afdekplaatje. Wil dat dan van Trespa (6 mm) maken: kan ik nl goedkoper aankomen dan aan een stukje (beton)plex + epoxy --> moet dan nl 'teveel' (grote plaat en grote bus) kopen en daarvoor betalen... :oops:

Het schuin uitzagen is een geweldige tip, maar lijkt me lastig (voor mij zelfs onmogelijk...) gezien de plek waar het zit. Tenzij het huidige afdekplaatje véél groter is dan het gat.

Als het vervangen van de rubberen strip soepel en snel verloopt, kan ik morgenavond misschien ook alvast het oude plaatje verwijderen.

Ik verwacht/hoop meer te weten als ik zie wat er onder zit.


01 jul 2013, 19:22
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 25 aug 2012, 20:46
Berichten: 17
Bericht Re: Dak lekt links en rechts
Net aan de slag gegaan met het vervangen van de rubberen dakstrip.
- Eerst met een plamuurmes zoveel mogelijk weg gestoken.,
- Toen met de föhn de boel warm gemaakt en nog meer met het plamuurmes weg gestoken.
- Vervolgens met wasbenzine en het plamuurmes tekeer gegaan.
- Tot slot met wasbenzine alle restjes weg gepoetst.

De nieuwe strip erop was vervolgens een fluitje van nog geen halve cent.
Zat wel te dubben over de lengte:
- over de hele breedte? Zoals de oude strip zat.
- over een lengte van 237 cm ('t is een Record hè :oops: ): de lengte van de opstaande rand, waartegen de strip ahw aanzit.

Heb voor de laatste optie gekozen, omdat ik denk dat deze opstaande rand weer precies in een sleuf van de andere dakhelft valt. Die is nl ook 237 cm.
Ik verwacht dat zodoende dat de rubberen strip daar ook netjes binnen zal vallen en mijn dak beter dicht gaat dan voorheen. Niet dat ik daar voorheen echt een klacht over had (al heb ik tot nu toe het dak pas één keer echt dicht gemaakt, vorige jaar wel te verstaan...), maar ik zag wel dat de de randjes waar de beugeltjes/klemmetjes van de paneeltjes die boven de deuren worden geplaatst in vallen, krom getrokken zijn.
Mijn idee: doordat de oude strip over de héle breedte zat, viel hij niet ín de gleuf, waardoor er meer kracht nodig was om het dak te sluiten.

The proof of the pudding moet nog komen: kan de klapper bij mij op de oprit nl niet helemaal opzetten. Oprit is zo krom dat de dak helften ver over elkaar heen steken. En ik kan de pootjes van de steunbalken wel uitdraaien, maar niet verder indraaien. Tijd om 'even' naar elders te rijden om hem op te zetten heb ik niet, dus the proof zal op de camping moeten blijken.
Voor de zekerheid neem ik een reststukje rubber mee. Als ik denk dat het toch over de hele lengte had gemoeten, zal ik er een stukje (of 2 dan feitelijk) bijplakken. Niet ideaal...., maar goed.

Voor zover.


Laatst bijgewerkt door patrick_pf op 25 mei 2014, 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt



02 jul 2013, 21:47
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 25 aug 2012, 20:46
Berichten: 17
Bericht Re: Dak lekt links en rechts
Het heeft even geduurd, maar bij deze dan een update over de dakstrip:

The proof: het pastte niet!! :(

's Avonds laat aangekomen in Frankrijk. 'Even' de klapper opzetten... Het stellen bleek al een flinke uitdaging :? , maar toen ik daar uiteindelijk tevreden over was, was het tijd om het dak te sluiten. Toen bleek dus dat 15 mm te breed was!
Gelukkig liet het weer het prima toe, om met het dak 'open' te slapen.

Volgende dag, samen met mijn vrouw één dakhelft helemaal open geklapt (wat de nodige bekijks gaf :) ), vrouw en kinderen naar de Supermarché en pa met een muziekje een een Stanleymes in de weer. Kaarsrecht is het resultaat niet, maar waterdicht (gelukkig: gezien de flinke buien die we nog te gaan bleken te hebben) wél! :D

Conclusie: dus toch een (specifieke) Rapido maatvoering (?)


25 mei 2014, 16:12
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling