Het is 14 mei 2024, 18:35




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Navigatie... u bedoelt een kompas? 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: Navigatie... u bedoelt een kompas?
chris schreef:
Het leuke van een kaart is, dat je er een mooie route mee kunt uitstippelen....

Ook ik wil even reageren op deze opmerking van Chris:
Bij garmin zitten kaarten van City Navigator(Navteq) en het programma Mapsource en/of Basecamp.
Met deze programma's kun je prachtige routes maken op de PC en deze vervolgens op je navigatie zetten.
Zo maken wij ook de toerritten die wij met de motorclub rijden.
Route op de computer maken, doorsturen naar de anderen en rijden maar.
Ook gebruik ik dit programma regelmatig als ik ergens naar toe moet om zo van te voren een route uit te zetten die mij bevalt.

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


31 aug 2011, 06:41
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 27 jun 2011, 18:32
Berichten: 33
Bericht Re: Navigatie... u bedoelt een kompas?
Het blijft natuurlijk een schermpje ter grootte van een halve ansichtkaart, dus wat onhandig om op de tafel met meer personen te bekijken!
Voorpret is veel leuker met een echte kaart waarbij vooral de onderlinge afstanden goed te zien zijn!
Niet kunnen kaartlezen is geen excuus; dat is heel goed te leren, zelfs voor de dames onder ons!


31 aug 2011, 09:56
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: Navigatie... u bedoelt een kompas?
sloosblom schreef:
Het blijft natuurlijk een schermpje ter grootte van een halve ansichtkaart, dus wat onhandig om op de tafel met meer personen te bekijken!
Voorpret is veel leuker met een echte kaart waarbij vooral de onderlinge afstanden goed te zien zijn!
Niet kunnen kaartlezen is geen excuus; dat is heel goed te leren, zelfs voor de dames onder ons!


Bij mij begint de voorpret niet op het schermpje van de navigatie, maar op het scherm van mijn laptop.
Hier kan je wel met meerdere mensen tegelijk kijken en je kan de kaart in- en uitzoomen.
Dit werkt prima, je hebt ook de kaart, maar dan digitaal (soort google maps).

En aangezien in heel Europa op de PC heb staan als 1 kaart, toch makkelijker lijkt mij, altijd de juiste kaart voorhanden met de meest up-to-date wegen.
Vindt ik toch makkelijker dan en stapel echte kaarten meenemen.

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


31 aug 2011, 12:02
Profiel E-mail WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: Navigatie... u bedoelt een kompas?
wij willen op 2 dingen even reageren

Citaat:
Voorpret is veel leuker met een echte kaart waarbij vooral de onderlinge afstanden goed te zien zijn!
Niet kunnen kaartlezen is geen excuus; dat is heel goed te leren, zelfs voor de dames onder ons!


kaartlezen is een kunst die je sommige dames wel kunt leren maar zolang ze de oriëntatie met de werkelijkheid niet hebben baat het niet als ze goed kunnen kaartlezen.
Marga kan erg goed kaartlezen maar als ze dit naar de realiteit op de weg moet vertalen is ze het spoor in no time compleet bijster (en ik dus ook. Gevolg dus maar weer 6 rondjes rotonde, stoppen, zelf kijken, draaien en verder)

En voor wat betreft het uitstippelen van routes sluit ik mij volledig bij Jan en Renate aan.

Citaat:
Bij mij begint de voorpret niet op het schermpje van de navigatie, maar op het scherm van mijn laptop.
Hier kan je wel met meerdere mensen tegelijk kijken en je kan de kaart in- en uitzoomen.
Dit werkt prima, je hebt ook de kaart, maar dan digitaal (soort google maps).


wij doen dit ook en met ons thuisnetwerk projecteer ik dit zo op mijn 46 inch ledscherm (tv) dan kunnen we met zijn 20gen kijken als dat moet hahaha.


groetjes en niet verdwalen

Marga en Paul

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


31 aug 2011, 20:55
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 06 jul 2011, 14:27
Berichten: 60
Woonplaats: Arnhem
Bericht Re: Navigatie... u bedoelt een kompas?
De dames komen niet zo best uit de bus... wil ik toch even een lans breken voor het vrouwelijk geslacht: mijn vrouw is een eerste klas kaartleesster en we zijn in al die jaren op pad met volkswagen camper nog nooit verdwaald/verkeerd gereden. Is natuurlijk ook een stukje samenwerking, want in steden als Parijs Londen en Praag is het ook een kwestie van: nu moeten we een keer naar rechts, en als ik dan kan gaan we ook. Het is dus geen noodzaak om met alle verkeersonveilige situaties van dien per se die ene straat te hebben. De volgende gaat ook wel in die richting.
Op de motor neem ik de navigatie ook wel eens mee in de tanktas. Dan gebruik ik hem gewoon als LIVE kaart, de kaart wijst naar het noorden, het pijltje wijst waar ik ben en ik zoek zelf tijdens het rijden een mooie route door om me heen te kijken en te reageren als ik op de kaart dichtbij een afslag zie komen met een zo klein mogelijk weggetje en met zo veel mogelijk kronkels. Werkt prachtig! Sauerland op deze manier goed leren kennen. De mooiste weggetjes en de kleinste autenthieke dorpjes gezien!


Ik heb in mijn Volvo trouwens altijd kaarten van nederland belgie luxemburg duitsland frankrijk en groot brittanie liggen.

Ik verdwaal ook nooit; ik weet soms wel eens tijdelijk niet waar ik precies ben. ;)

_________________
Rapido Export-Matic '83 getrokken door Citroën Picasso 1.8 lpg met 260.000 km ervaring ( De Honda NTV is na een flinke klapper verworden tot oud ijzer...)


01 sep 2011, 08:26
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 11 jul 2011, 12:16
Berichten: 14
Woonplaats: Hilaard (Friesland)
Bericht Re: Navigatie... u bedoelt een kompas?
Ik ben ook een goede kaartleester, niet alle vrouwen zijn hopeloos hoor! ;-)
Wij hebben geen navigatiesysteem, gewoon een stratenboek voor in NL en voor het buitenland (dit weekend Hamburg) printen we even een beschrijving + kaart uit bij Googlemaps. Ter plekke kopen we wel weer een kaart.


01 sep 2011, 10:57
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 15 jul 2011, 07:41
Berichten: 40
Woonplaats: Hof van Twente
Bericht Re: Navigatie... u bedoelt een kompas?
Ach navigatie, een prachtig hulpmiddel voor mensen zonder gevoel voor kaarten en die de kaart niet zo in hun hoofd hebben zitten...

Wij hebben privé een Garmin 2610, net zoals Niek in de eerste plaats gekocht voor de motor, waterdicht en shockproof. Het mooiste is dat je met behulp van Mapsource een prachtige route kunt samenstellen over welke weg je maar wilt, je maakt een plan voor een rondritje zeg Apeldoorn, Zwolle, Hengelo, je maakt een begin en eindpunt en laat de route berekenen, dan kijk je op de kaart welke wegen worden gebruikt voor optimaal, daarna sleep je de route naar de weg die jou mooi lijkt en hij berekent hoe je dan moet rijden.... héérlijk.... :D
relaxt, en veel veiliger als de routerol die ik voorheen moest draaien en lezen, en steeds 2of 3 aanwijzingen moest onthouden onder het rijden...

In de auto doet hij het middels beanbag ook prima, ik heb heel europa op straatnivo op een 2GB compact flash kaartje

Van de baas heb ik voor de bedrijfsauto de beschikking over een TomTom, veel moderner als de Garmin, maar vooral handig bij het zoeken naar een locatie in een drukke stad (meestal dan)
Ik plan de route die ik wil rijden altijd eerst even in mijn hoofd, en kijk dan wat de navigatie voorsteld, en ik wijk daar (eigenwijs als ik ben ;) ) regelmatig van af als ik denk dat het vlotter of handiger kan. Valt me wel op dat ik vaak zelf een betere grove route plan als de tomtom, maar het laatste stukje naar een straatadres doet hij natuurlijk wel relaxt, beter als proberen te stoppen in hartje amsterdam om met je stratenboek op schoot uit te zoeken waar je bent én waar je heen moet...

groetjes Harold en Sandra

_________________
* Rapido Record-matic 1981
* Volkswagen Transporter 2.5 TDI 1999



"life's a journey, not a destination"


01 sep 2011, 21:01
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49
Berichten: 335
Woonplaats: Haarlem
Bericht Re: Navigatie... u bedoelt een kompas?
Citaat:
Ik vond het zo sneu dat dit onderdeeltje nou helemaal geen berichten bevatte. Dus bij deze.

Nou Gustaf, je opzet is geslaagd hoor. Gefeliciteerd. Ga zo door, wordt het steeds gezelliger. :D :) ;) :lol: :roll: :mrgreen: :P

_________________
Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling !
https://rapido.buzink.nl


01 sep 2011, 21:28
Profiel E-mail WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: Navigatie... u bedoelt een kompas?
roadje36 schreef:
Wij hebben privé een Garmin 2610, net zoals Niek in de eerste plaats gekocht voor de motor, waterdicht en shockproof. Het mooiste is dat je met behulp van Mapsource een prachtige route kunt samenstellen over welke weg je maar wilt, je maakt een plan voor een rondritje zeg Apeldoorn, Zwolle, Hengelo, je maakt een begin en eindpunt en laat de route berekenen, dan kijk je op de kaart welke wegen worden gebruikt voor optimaal, daarna sleep je de route naar de weg die jou mooi lijkt en hij berekent hoe je dan moet rijden.... héérlijk.... :D
relaxt, en veel veiliger als de routerol die ik voorheen moest draaien en lezen, en steeds 2of 3 aanwijzingen moest onthouden onder het rijden...


Dat bedoel ik nou helemaal!

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


02 sep 2011, 06:40
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 15 jul 2011, 07:41
Berichten: 40
Woonplaats: Hof van Twente
Bericht Re: Navigatie... u bedoelt een kompas?
Ja bij menig motorrijder was een rolletje plakband vroegâh iets wat hij/zij standaard in de zak had zitten... :D

zat je gezellig met zijn allen bij de inschrijving alle routevelletjes aan elkaar en daarna op de rol te plakken... :lol:

En dan steeds 2 aanwijzingen in je opnemen en de afstand tot de volgende aanwijzing goed in de gaten houden... hoe vaak het niet voorkwam dat na een kruising het gas er weer lekker opging en bleek dat je al na 150 meter de 1e weg links had moeten nemen... (je zou het haast gaan missen ;) )

maar ja, mobiele telefoons is ook pas van de laatste zeg 15 jaar, voorheen kon je met je kwartjes op zoek naar een telefooncel en als je geluk had zat er ook nog een snoer aan en deed ie het ook nog...

groetjes Harold en Sandra

_________________
* Rapido Record-matic 1981
* Volkswagen Transporter 2.5 TDI 1999



"life's a journey, not a destination"


03 sep 2011, 21:25
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling