Het is 10 mei 2024, 17:32




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar? 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 22 feb 2010, 10:09
Berichten: 22
Woonplaats: Nieuwdorp (Zeeland)
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
Ik heb de 4.80x10 ook laten vallen, onderm ijn raido export uit 79 zaten reeds 500x10 banden, en toen ik deze bekeek leken ze me ouder als 7 jaar.

Heb bij Profile gevraagd voor de beste banden .. maar dat bleek ook gelijk een beste inbreuk op de portemonee te doen. Daarnaast was de levertijd erg vaag, waardoor niet duidelijk was of ze tijdig voor de vakantie binnen waren. (en voor rondje praag-wenen-trier wou ik wel goede banden)

Als alternatief is mij de Sava Cargo band aangeboden. Zag hem op de site van Profile niet terug, maar:
http://www.caravanvelgen.nl/500-10-6PR- ... id-140km/h

Deze voldoet prima aan de specificaties kwa gewicht en snelheid, en de set koste mij ca 90 euro inclusief montage alles.

Voor die prijs durf ik wel elke 7 jaar nieuwe set te nemen....!

_________________
The path of the least resistance will seldom lead you beyond youre own doorstep.


19 okt 2011, 14:38
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27
Berichten: 54
Woonplaats: Veenendaal
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
Hallo Space_NL
Zie hier het voordeel van Europa. Als je ze niet vindt in Nederland, dat maar in Slovenië kopen.
http://www.sava-tires.com
Hou je ons op de hoogte van jouw ervaring met deze banden? :!:
Je heb er waarschijnlijk ook drie gekocht (incl. reserveband)?
Ik neem aan dat de garantie gaat "tot aan de deur" voor deze banden die vanuit Duitsland per postpakket geleverd worden (tel.: 0049...).
Ik bedoel echt niet sarcastisch te zijn. Ik zet alleen een paar feiten op een rij. Ik ben echt benieuwd naar je ervaring.
Aan eenieder om zijn keuze te doen.
Ik wens je in ieder geval veel succes met deze banden.

_________________
Okapi
Hef CP42T
http://www.rohr-benelux.com
http://www.lequeuxgenea.eu


19 okt 2011, 15:11
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 15 jul 2011, 07:41
Berichten: 40
Woonplaats: Hof van Twente
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
Het is tijd voor een update; ik heb dus banden besteld bij autobandenmarkt.nl was niet mijn eerste ervaring met hen, reeds eerder naar tevredenheid zaken met ze gedaan.
De banden zijn CR966 Trailermaxx 145/80-R10 74N dus met een loadindex van 74 (=375 kg)
Kosten zo'n 45 euro per stuk dus dat valt mee, ze zitten er inmiddels ook al onder natuurlijk, want we zijn afgelopen zaterdag nog een paar dagen weggeweest met onze klapper.
Montage ging prima, mits de klapper hoog genoeg was opgekrikt konden de banden er zonder problemen op. De ruimte in de wielkasten is ook ruim voldoende geen problemen met aanlopen of zoiets.
Hoewel ik nog wat aan het experimenteren ben met de bandenspanning kan ik wel melden dat ze tot nog toe prima bevallen. We zijn niet erg ver weggeweest zo'n 125 kilometer van huis denk ik, maar na 5 kwartier autobahn met tempo 95 km/u waren ze beduidend minder warm dan de stokoude Uniroyals met hun loadindex van 68 (!).

Ik zal jullie op de hoogte houden,

groetjes

_________________
* Rapido Record-matic 1981
* Volkswagen Transporter 2.5 TDI 1999



"life's a journey, not a destination"


19 okt 2011, 20:16
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 16 jan 2012, 15:44
Berichten: 1
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
Hallo, ben nieuw hier en heb gelijk een vraag aan jullie: Heeft iemand nog zo'n 'bolle' velg(en) over zoals eerder in deze tread afgebeeld met originele (3stuks)Contintal banden 480-10 ???? Ik meen dat de foto was geplaatst door Marcel uit Borsele in Zeeland.
Alvast bedankt voor een reactie.

Groeten, Fer


16 jan 2012, 16:48
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 10 jul 2012, 19:31
Berichten: 141
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
Beste Rapidoërs,

Ik heb oa dit topic eens doorgenomen en ben toen tot de volgende conclusie gekomen:

Velgen icm Banden:
-Tubeless banden zijn vele malen veiliger dan banden met binnenbanden, de kans op een klapband is met een binnenband veel hoger. Waar een tubeless band lek raakt en leegloopt zal een tube type band eerder klappen.
-Oudere velgen (de bolle variant, gebruikt tot eind jaren 70) kunnen geen Tubeless banden aan (oa ivm de velg hump, een rand in het velgbed)
-Oudere velgen hebben een "Franse" steek van 115mm.
-Oudere velgen hebben een offset/ET waarde van een paar cm, (+- 2.5cm uit mijn hoofd)
-Oudere velgen hebben vaak een groter naafgat (85mm.) dan de nieuwe velgen (60mm.), al zijn er ook nieuwe velgen met een gelijke steek en zelfde naafgat als de oude velg maar wel tubeless zijn, echter met een ET waarde van 0.
-Nieuwe velgen hebben meestal een "Opel" steek van 100mm.
-Nieuwe velgen hebben geen offset of een ET waarde van 0.
-Oudere assen kunnen niet zonder meer de standaard Rapido tubeless velgen aan, aangezien deze een andere steek hebben en een kleiner naafgat hebben, wanneer je toch beschikt over een platte velg met de juiste steek en naafgat, dan moet je met het punt hieronder rekening houden.
-Je kunt natuurlijk een nieuwe velg kopen met een Franse steek en een gelijk naafgat, echter heb ik ze niet kunnen vinden met een gelijke offset (ET waarde) het resultaat is dan dat de velg een stuk verder naar buiten zal komen (en dan loop het dus aan tegen je spatbord)

-Wie weet waar je Franse steek velgen kunt kopen met een naafgat van 85mm die geschikt zijn voor tublessbanden en een offset/ ET waarde hebben welke gelijk is aan die van de Rapido uit de jaren 70? Dit zou de oplossing zijn voor iedereen die een oudere Rapido heeft maar toch tubelessbanden wil monteren.

Wil je voorkomen dat je een klapband krijgt zijn er een paar mogelijkheden:
-zorg voor goede (verse banden) nooit ouder dan 5 jaar.
-zorg voor een correcte bandenspanning zoals aangegeven op de band
-wissel een as, al is dit geen garantie dat het ook zonder meer past aangezien er assen in omloop zijn waarvan de montageafstand op het frame 5 cm kan verschillen.
-wissel een compleet onderstel om met de bijhorende tubeless(velgen) banden.
-Het velgcenter van een oude velg (bolle variant) laten lassen ipv het velgcenter van een nieuwe velg (voor de orignaliteitsfreaks) dan oogt hij als origineel terwijl je toch een veilige tubeless band kunt monteren (dit gaat mij wat ver)

Bandenkeuze:
Sava 500/R10 79n €32,-
Deli tyre 145/80b10 84n
Vredestein V47 500/R10 6pr 80M €53,-
Trailermaxx CR145/80R10 74N
Falken SN-807 145/80R10 69S €41,50
Veerubber VTR 312 145/R10 74N €43,-

Draagvermogen:
69 325kg
74 375kg
79 440kg
80 450kg
84 500kg

Snelheidsindex:
M 130 Km/u
N 140 Km/u
S 180 Km/u

Kan iemand mij zijn ervaring delen van de Trailermaxx banden?

Bedankt alvast!

_________________
Rapido Caravanes
Type Confort
No du Type: 5471 Année 1978
Poids à vide: 375 P.T.A.C. 495

http://www.2cv6.nl/fotos/upload/Files/Rapido


13 jul 2012, 09:59
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 22 feb 2010, 10:09
Berichten: 22
Woonplaats: Nieuwdorp (Zeeland)
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
Update op mijn sava cargo 79n:

na anderhalf jaar heb ik bandenspanning behoorlijk moeten bijvullen, wellicht waren ze niet echt vol toen ik ze kocht?

los daarvan, caravan rijd erg stabiel, banden worden warm, maar nooit heet.

ik ben erg tevreden met deze set, draagvermogen is ruim boven wat de caravan mag wezen, en 140km/u zal ik er niet mee rijden. heb er nu 3,5 bar in zitten, mag tot 4,25bar zelfs..!

iemand ervaringen met de andere genoemde banden?

_________________
The path of the least resistance will seldom lead you beyond youre own doorstep.


12 jul 2013, 20:40
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49
Berichten: 335
Woonplaats: Haarlem
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
Mooi overzicht Klapper !

_________________
Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling !
https://rapido.buzink.nl


14 jul 2013, 21:50
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 27 maart 2015, 12:08
Berichten: 9
Bericht lagers voor 340 golf 12:inc wielen
ik heb een vraag over lagers van 340 colf 1989 12:inch velgen ,wie weet wat voor lagers er in zitten ??daar ik op reis graag een zet lagers mee wil nemen ,
want die heb je niet zomaar bij de hand ,dit is voor mijn met andere caravan wel de ervaring . :P het is al-ko onderstel tot 750 kg geremd.


08 jul 2015, 13:15
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 14 mei 2019, 06:17
Berichten: 5
Bericht Banden 4 80 x 10 niet meer verkrijgbaar
Mijn brandstofmeter werkt niet meer. Ik heb achterop gekeken en de solderingen op de printplaat zijn goed.
Ik zie dat ik de van de multistekker komt. De - krijgt hij rechtstreeks van het chassis. Als ik de solderingen volg en meet op de multistekker, meet ik 0 volt. Nu vermoed ik dat ik niks van de vlotter krijg. Heeft iemand tips en/of een schema van de bedrading ?


05 jun 2019, 09:39
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27
Berichten: 54
Woonplaats: Veenendaal
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar; bandendruk !
Even een misvatting uit de wereld helpen:

een klapband krijg je NOOIT omdat een band te hard opgepompt is !!!!!
Ooit een autoband gezien die per ongeluk tot 7 bar opgepompt was. Die klapte niet.

Een klapband kan veroorzaakt worden door een van de drie volgende oorzaken:
1) een te slappe band voor de gebezigde belading.
Het rubber vervormt (veel) meer. Vervorming veroorzaakt warmte.
Als de temperatuur maar hoog genoeg wordt, zal het rubber de-vulcaniseren. De band valt letterlijk uit elkaar en klapt.
2) Een scherp voorwerp op de weg die de band opensnijdt, meestal op de zijwang.
3) Verkeerde uitlijning waardoor een of beide banden over de grond als het ware zijwaarts sleept.
Bij voldoende snelheid wordt genoeg warmte opgewekt dat ie kan gaan klappen (zie 1).
Dit gebeurt vaak bij vrachtauto's en opleggers.

_________________
Okapi
Hef CP42T
http://www.rohr-benelux.com
http://www.lequeuxgenea.eu


30 okt 2019, 21:17
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling