Het is 10 mei 2024, 06:48




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar? 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 14 mei 2009, 23:24
Berichten: 30
Woonplaats: Oterleek
Bericht Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
Ik heb pas een Rapido Confort gekocht met banden van Continental maat 4.80 x 10 .
Maar de reserve is sterk uitgedroogd dus wilde ik een nieuwe aanschaffen, zelfs voor reserve vind ik hem te slecht.
Bij Euromaster in Alkmaar vertelden ze me (na wat rondbellen, o.a. naar Continental) dat deze band niet meer gemaakt wordt, ook niet van een ander merk.
Ik zou over moeten gaan op de maat 5.00 x 10 , deze is een stukje breder.
Toch wel gek: Er rijden legio aanhangers met 4.80 x 10 , zo had ik een Europa Carrier met deze banden. Die aanhanger was niet eens zo oud.

Ik vind het leuk mijn wagen zo orgineel mogelijk te houden. Wie weet of er nog ergens 4.80 x 10 banden verkrijgbaar zijn?

Ik ga deze zomer naar Tsjechië. Zou ik in Duitsland maar kans kunnen maken (de banden zijn Duits fabrikaat).

_________________
Rapido Confort 1979
Citroën 2CV4 SPOT 1976


14 mei 2009, 23:46
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 30 maart 2009, 20:10
Berichten: 39
Woonplaats: gemeente Borsele, Zeeland
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
Tja, zo orgineel mogelijk vind ik ook wel leuk. Maar na een lekke band op de snelweg
met 100 km/h op de linkerbaan ben ik wat dat betrefd alleen maar op zoek naar een zo
veilig mogelijke band.
Het aanbod in 5.00 x 10 is in ieder geval best goed, nu hebben we DELI TIRE 5.00 x 10
6 PLY 4bar 440 kg per band.......alleen ze komen uit china of zo, dat is dan weer minder.
Je ziet ze best veel aan vouwwagens. Volgende keer wil ik kiezen voor vredestein http://www.vredestein.nl/Banden_Bandtyp ... D=51734126 , dat vind ik dan net weer wat leuker. Ze zijn zelfs 8 PLY dus nog sterker, en je kan er gewoon 130 km/h mee rijden.

_________________
Afbeelding


16 mei 2009, 23:11
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 14 mei 2009, 23:24
Berichten: 30
Woonplaats: Oterleek
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
Eendrijder schreef:
Ik vind het leuk mijn wagen zo orgineel mogelijk te houden. Wie weet of er nog ergens 4.80 x 10 banden verkrijgbaar zijn?

Ik ben er eigenlijk gemakshalve maar van uit gegaan dat 4.80 x 10 van Continental origineel zou zijn, maar dat hoeft natuurlijk ook weer niet. Wie weet wat er 'origineel' onder de Rapido Confort heeft gezeten qua merk en maat?
Niet dat ik dat perse weer wil, maar gewoon nieuwsgierigheid :)

Maar goed, inmiddels een kampeerweekend verder. Ik was op een evenement van een Citroënclub waar 2 2cv's waren met een Rapido Confort erachter.
Onder 1 van deze zaten ook 5.00 x 10 dus dat schijnt te kunnen.
Ook leuk dat ik deze bandenmaat even met eigen ogen heb kunnen zien. Ook was er iemand met een Europa Carrier bagagewagen, met ook 5.00 x 10 banden. Hier staken ze een beetje buiten het spatbord uit. Maar dat doet een 4.80 x 10 ook al bij dat wagentje.

Terug naar de Rapido:
Marcel schreef:
Het aanbod in 5.00 x 10 is in ieder geval best goed, nu hebben we DELI TIRE 5.00 x 10
6 PLY 4bar 440 kg per band.......alleen ze komen uit china of zo, dat is dan weer minder.
Je ziet ze best veel aan vouwwagens. Volgende keer wil ik kiezen voor vredestein

Ik begrijp dat jij er dus al 5.00 banden onder hebt.
Ik heb inmiddels ook wat uitgevogeld. De ruimte in de wielkast voor een bredere band is aan de buitenzijde ruim voldoende maar aan de binnenkant gaat het net. Ik ga er van uit dat een 5.00 band 20mm breder is dan een 4.80 band. Dat is dus 1cm aan elke kant.
Ik hoop dat de 5.00 wel leverbaar blijft want een 5.20 zou een probleem kunnen vormen aan de binnenzijde.
Goed, een 5.00 band gaat dus wel passen.
Kan een 5.00 band gewoon om de standaard velg? Of moet ik ook bredere velgen kopen?

Wat wel een probleem is, is dat de ruimte voor het reservewiel erg beperkt is. Ik krijg de beugel met een op normale spanning gebrachte 'originele' 4.80 band al nauwelijks dicht! Ik heb er iets lucht uit laten lopen want ik drukte de houten vloer mee omhoog!
Hoe moet dat met een 5.00 band?
Heb jij ook een 5.00 als reserve en hoe heb je die op z'n plaats gekregen?
Of heb je een ander type wagen als de mijne met meer ruimte voor het reservewiel?

_________________
Rapido Confort 1979
Citroën 2CV4 SPOT 1976


17 mei 2009, 23:02
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 30 maart 2009, 20:10
Berichten: 39
Woonplaats: gemeente Borsele, Zeeland
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
Ik denk dat die continental 4.80 x 10 inderdaad de orginele zijn, want bij ons zat die er ook nog bij als reserve band. En omdat de bandenboer die band er ook nog perfect uit vond zien
hebben we dat zo gelaten. Dus die hangt er gewoon onder.

Die 5.00 x 10 bandjes lopen niet aan dat kan er gewoon onder..........maar hoe oud is je rapido en wat voor velgen zitten er onder? als je van die bolle velgen (die van ons van 1977 had die ook) hebt met een binnenbandje erin, dan geeft dat wel problemen.

deze dus
Afbeelding

Bij deze velg hoort nl een bredere as en als je dan je 5.00 band wilt wisselen moet je ze eerst
leeg laten lopen anders krijg je je wiel niet over de trommel heen.

Ik vond dat allemaal maar niets, zeker niet die binnenband erin.....en al helemaal niet meer
toen we op de snelweg een lekke band kregen met die nieuwe "gewone" autobandjes eraan.
Het vertouwen was weg, en wat ook lastig was tijdens de reis een nieuwe band kopen (ik wilde niet met die oude continental reserveband en geen reserveband meer de Brenner over.
Tijd dus voor rigoreuze maatregelen: heb toen een record slooponderstel gekocht met van die platte velgen; ik dacht as eronder tubeles bandjes eraan en klaar.......niet dus want de as is smaller en de bevestigingspunten van de as aan het chassis dus ook. Bovendien vond de bandenboer de hump niet voldoende voor tubeles banden.

Heb toen 3 nieuwe velgen en banden gekocht die er nu nog aanzitten
Afbeelding
Die zie je ook gewoon aan de meeste vouwwagens zitten, met franse steek. Ook heb ik verloop bevestigingsplaten gemaakt zodat de record as aan de confort past, en het mooie die heeft op het type plaatje 700 kg ipv 600 kg bij de orginele as.
De rapido's met die "platte" velgen hebben dus een smallere as.

Afbeelding

Voor het opbergen van die dikkere band heb ik denk ik op het franse forum een oplossing gezien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder leg ik een orgineel reservewiel van de auto op de caravan( vanwege de ringgastank ligt er normaal een thuiskomer los in de kofferbak) samen met de derde nieuwe velg met band voor de caravan. Als we nu dus een lekke band hebben kunnen we gewoon verder reizen, want dan heb ik ook nog die orginele continental onder de caravan hangen.

_________________
Afbeelding


18 mei 2009, 22:35
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 14 mei 2009, 23:24
Berichten: 30
Woonplaats: Oterleek
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik vind de montage van een ander onderstel een beetje te ver gaan.
Maar ik snap het probleem.
Ik heb een Confort uit 1979 en idd van die bolle velgen.
Ik zit dus voor het probleem dat 5.00 banden niet op volle spanning gemonteerd en gedemonteerd kunnen worden.
OK lekke band is er dus zo af. Maar de vervangende band erop...

Ik denk dat ik dat toch maar doe. En een klein compressortje op de kop proberen te tikken. Een beetje a la de pomp voor de Karsten-opblaastenten. Er moet 3 bar in toch?

Maar jouw klapband: Was dat met een 'nieuwe' band met binnenband? (Dus niet je huidige situatie maar de vorige). Was dat met een vd banden naast die Continental de bovenste foto?

_________________
Rapido Confort 1979
Citroën 2CV4 SPOT 1976


18 mei 2009, 23:44
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 30 maart 2009, 20:10
Berichten: 39
Woonplaats: gemeente Borsele, Zeeland
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
Ja die klapband was inderdaad de vorige situatie, de eerste vakantie met onze rapido.
We hadden toen nog die nieuwe gewone banden en die hebben gewoon minder PLY, en kunnen dus ook niet op 4 bar. De temperatuur is dan veel hoger.
Ik wist toen gewoon niet wat ik nu wel weet.

De banden die we nu hebben kunnen op 4 bar

Als je dus 5.00 transportbandjes op die bolle velgen legd dan moeten er dus wel binnenbanden in, maar ik denk wel dat je ze dan goed hard kunt zetten en dan gaat het niet zo snel mis.
Ik had misschien wel 400 km achter elkaar gereden toen die band lek ging, ach het kan van alles geweest zijn.

Als je maar met een prettig gevoel onderweg bent ;)

_________________
Afbeelding


19 mei 2009, 00:00
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 23 maart 2009, 10:50
Berichten: 16
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
Hallo allemaal,

Het is zeker niet zo, dat een 5.00x10 band 20 mm breder is dan 4.80x10. De maten zijn namelijk in inches en dus is de 5.00 band 0,2 inch breder (ruim 5 mm) en 0,4 inch hoger (dus 10 mm).
Ikzelf gebruik overigens 145 R 10 banden op 3,5 atmosfeer druk en, hoewel die altijd te zacht lijken, rijdt dat geweldig goed.
Bij snelheden boven de 100 Km/U weet ok het overigens niet, want dat doe ik eigenlijk nooit. (als ik vakantie heb, doe ik alles rustig aan) Deze banden geven met wisselen ook geen probleem omdat ze wat soepeler zijn, druk je ze zo tussen wielkast en remtrommel door. Bij de platte velgen, die ik onder mijn confort en export heb zitten, gaat dat trouwens helemaal moeiteloos.
Overigens, let op bij het wisselen van assen. Er zijn assen van 600 en 700 Kg in omloop, die ook nog eens zo'n 35 mm in lengte kunnen verschillen. Vandaar de bolle en platte velgen. Het is echter niet zo, dat de lange assen persé ook de 700 Kg assen zijn. Ik heb er hier 2 liggen met allebei een ander typeplaatje. Misschien heeft het iets met een bouwjaar te maken, daar duik ik nog eens in.

Groet, Harry


25 mei 2009, 09:08
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 14 mei 2009, 23:24
Berichten: 30
Woonplaats: Oterleek
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
h.schellevis schreef:
Bij de platte velgen, die ik onder mijn confort en export heb zitten, gaat dat trouwens helemaal moeiteloos.

Mijn Confort uit 1979 heeft bolle velgen en hebben de banden aan de binnenzijde minder ruimte dan aan de buitenzijde. Zou dat kunnen komen omdat er eigenlijk platte velgen onder horen?

_________________
Rapido Confort 1979
Citroën 2CV4 SPOT 1976


25 mei 2009, 12:04
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 07:42
Berichten: 300
Woonplaats: Zutphen
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
Ik heb tijdens het kampeerweekend eens even gekeken wat er bij mij onder ligt:
5.00 x 10 op de orginele velgen.
Ik doe er altijd ongeveer 2.8 bar in, lijken ze wat slapjes, maar als we gereden hebben en de bandjes zijn warm (soms heet), dan staan ze mooi omhoog.
Rijdt overigens heerlijk stabiel.
Durf er ook niet meer in te doen, lucht zet toch uit bij warmte, druk wordt in de band hoger en het risico van een klapband door te hoge druk wordt dan groter.

_________________
Groetjes,

Niek Warmoltz (en natuurlijk Karin, Anika en Madelon)
Rapido export-matic uit 1981 met veel snufjes, dorema voortent en luifel


25 mei 2009, 13:36
Profiel E-mail WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 30 maart 2009, 20:10
Berichten: 39
Woonplaats: gemeente Borsele, Zeeland
Bericht Re: Banden 4.80 x 10 niet meer verkrijgbaar?
Het ligt er natuurlijk aan hoeveel PLY je banden hebben Niek, maar bij mijn bandenboer
is me verteld dat ik ze op 4 bar moest zetten. En ook dat wanneer ze "zacht" staan de temperatuur flink kan oplopen.
Misschien moet je dat eens navragen bij de vakman Niek. ;)
Bij ons ging het in ieder geval prima naar en terug uit Italie met een klapkar met een gewicht van 620 KG, en heel erg warm werden ze ook niet terwijl het toch een graad of 30 was.
Je kunt waarschijnlijk ook op je band aflezen wat de druk mag zijn.

_________________
Afbeelding


25 mei 2009, 16:33
Profiel E-mail WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling