Het is 12 mei 2024, 10:25




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Kast geraakt niet meer onder het dak orline 39S en nog wat.. 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 03 aug 2010, 20:58
Berichten: 7
Woonplaats: Antwerpen
Bericht Kast geraakt niet meer onder het dak orline 39S en nog wat..
Hoy,

Het is weer heel lang geleden dat ik nog eens op het forum kwam.
Wel nu ik enkele problemen heb en ook al zelf wat geknutseld heb lijkt het me een goed moment om te delen en raad te vragen.

Aan de 39 heb ik volgende dingen aangepast:
Omdat ik naar ledverlichting wou overstappen wou ik ook de ganse caravan op 12V gelijkstroom hebben. De oude zware trafo van 220V naar 12V heb ik eruit gesloopt en vervangen door een moderne 12V gelijkspanningsvoeding. Het enige wat ik bijkomend moest verwijderen is de kleine gelijkrichter aan het pompje van het keukblok.
Ondertussen heb ik ledverlichting boven het keukenblok en boven de voorste tafel. De rest volgt nog wel.

Een hele eenvoudige: de tafel achteraan heb ik naar zolder verwezen en een betonplex plaat in de plaats gelegd. Aangezien wij ons bed toch steeds laten staan hebben we niets aan die zware tafel. De vrijgekomen ruimte wordt dankbaar gebruikt om een aantal spullen op te bergen tijdens het reizen.

Daar we het keukentje buiten wilden gebruiken heb ik 2 schragen (van stanley) aangepast van hoogte zodat het vuur en wasbakje op de goede hoogte komen. Het voordeel van deze schragen is dat ze uitschuifbare poten hebben om het keukentje mee waterpas te zetten. Een op maat gezaagde plank om onder in de schragen te leggen maakt het geheel volledig.
Voor dit buitengebrui heb ik ook de elektra van het keukenblokje voorzien van een konnector en de elektra ook doorgetrokken tot in de desselbak met opbouw konnector. Nu kan ik het keukenblokje aansluiten in de desselbak en een werkende waterkraan hebben buiten. De watertoevoer gebeurd via een opplooibare waterzak van reliance. De afvoer gaat voorlopig via een stukje buis naar een emmer, die ik dan af en toe ga uitgieten.
De gasleidingen heb ik voorzien van gassnelkoppelingen zodat ik gemakkelijk kan wisselen.

Van onze sloper 39S heb ik de tentrails afgehaald en deze gemonteerd aan de achterzijde van ons Stinne (yep zo heet onze 39S). Uit de sloper heb ik ook een luifel gerecupereerd. Zo kan ik voorraan de tent zetten en achteraan de luifel met buitenkeuken. Of ook omgekeerd.

Nu de problematieken....
Eergisteren bij thuiskomst gaf het dak van Stinne er de brui aan...
De achterkant klapte normaal op maar de voorkant stopte ermee iets over de helft. Noch voorruit noch achteruit was er beweging in te krijgen.
Met veel kracht en wat hulp van mijn vrouw heb ik de voorwand toch terug naar beneden gekregen.
Bij inspectie van het glijrailsysteem blijkt het rechtse glijblok met ijzer steun en al afgebroken te zijn van de voorwand.
Gisteren heb ik de tijd genomen dit eens goed te bekijken. Hiervoor heb ik de achterwand weer opgeklapt en de voorwand met een zwaar spanlint naar beneden getrokken. Dit kan aangezien er in de dakrail een uitsparing is voorzien om de glijblokjes door te laten. Wel heb ik onderaan enkele houten blokken mee tussen het lint gespannen om de fragiele alu rand te ontzien.
Door het lint te spannen kwam de voorwand stilaan naar beneden en werd ook de totale schade zichtbaar.
De drie vijzen waarmee de steun in de wand gevezen zit waren afgebroken evenals de twee poprevetten die het alu afdekplaatje mee vasthouden. De wand heeft diepe krassen gemaakt in de dakkast rechts en de dichting bovenaan de wand is gescheurd en afgebroken. Au au...
De drie vijzen van de steun warener geen al te stevige, slechts 4,2 mm. Deze heb ik vervangen door vijzen van 5mm dik, dat lijkt niet veel meer maar dat is toch 20% meer... De twee poprevetten heb ik vervangen door boutjes M5 welke ik heb afgezaagd zodat ze gelijk komen met de moer.
Daarna het grote moment, het lint weer lossen. Daarbij zag ik dat het dak wat naar voor geschoven was (normaal wordt dit tegengehouden door de neergetrokken wand die tegen het einde van de dakrail drukt...)
Ik heb dan maar de wand laten opkomen tot de glijblokjes tegen de rail drukten en dan met een brede schroevendraaier voorzichtig gewrikt tussen de sluithaak en de steun waar de sluitbeugel aan zit en de glijblokken sprongen op hun plaats. Het dak werkt weer naar behoren.
De andere steunen wil ik ook kontroleren en de vijzen preventief vervangen. Echter ga ik eerst iets maken dat het dak tegenhoud op de beugelsteunen.

Volgende probleem dat al een tijdje er stond aan te komen: nu wil de kast helemaal niet meer onder het dak. Er loopt dus nog wat fout maar ik weet nog niet goed wat. Ofwel is het dak aan het inzakken ofwel is er iets met de bodem.
Wie heeft er nog ervaring met zo'n nukkige kast ?

_________________
GRTZ,


Marco


Doemme wie is die bumperklever zeg ? O juist 'k heb de caravan bij....
Rapido orline 34S
Rapido orline 39L ; 2x ; 1 is een sloper


03 sep 2015, 18:22
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling