Het is 09 mei 2024, 19:21




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Rapido orline 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 16 apr 2014, 15:24
Berichten: 3
Bericht Rapido orline
Hallo,
Ik denk dat veel mensen dezelfde problemen hebben met dit type als ik heb gehad.
Daarom hier mijn oplossingen in de hoop dat anderen hier iets aan hebben.
Vastlopende remmen: Je kunt allerlei truukjes uitvoeren, maar het is simpel om nieuwe remschoenen te monteren en er nooit meer last van te hebben.
Het hefdak wilde soms na eerst de achterkant opgeklapt te hebben en daarna de voorkant uit zijn rails schieten waardoor het dak los schoot. Ik heb van twee aluminium vierkante profielen met sleufgaten steunen gemaakt die het dak fixeren als de achterzijde is opgeklapt. Nu nooit geen stress meer. Als je de bijzonderheden wil hebben mail je maar.
De zijwanden liepen tegen de onderzijde van de bovenkastjes aan waardoor het zeer moeilijk was deze uit te klappen. Ik heb op de geleiderails van de voor en achterkant een stukje multiplex van 8mm dik aangebracht. Nu kan ik men een handje de zijkanten opklappen.
Vaak is het rubber dat rond het dak loopt erg versleten. Dit rubberprofiel is nog steeds te koop bij de vakman in rubberprofielen.
Nog een tip. Laat nooit je reservewiel in de opgeklapte caravan liggen als je onderweg bent.
Banden keuze? Zorg dat er een C achter de maatvoering van de band staat. Deze band kan je makkelijk 4 bar oppompen en heeft een hoog draagvermogen.
Mochten er vragen of opmerkingen zijn: Graag.
Groet Willem


16 apr 2014, 15:46
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 07 mei 2014, 18:26
Berichten: 2
Bericht Re: Rapido orline
Ik heb met mijn orline 39s het volgende probleem : het dak en de eerste zijwand openen is geen probleem,
Maar de tweede zijwand lukt niet. Aan de ene kant heb ik plaats over en aan de andere klemt het.
Het lijkt of de caravan "uit de haak" staat.
Iemand tips of oplossingen?
Alvast bedankt!


07 mei 2014, 18:30
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 16 apr 2014, 15:24
Berichten: 3
Bericht Re: Rapido orline
Met de tweede zijwand bedoel je dus die met het deurtje er in. Het kan inderdaad zijn dat hij uit de haak is. Je kan proberen om de caravan eerst zuiver waterpas te zetten met de uitdraaipootjes om te zien of het dan beter is. Verder kan je een grote haak maken van 90 graden om het te meten.
Ook is het een idee om onder de caravan te kijken of de bodem aan een zijde meer verzakt is dan aan de andere. Kijk ook aan de binnenkant of alle hoeken nog mooi aansluiten. Als je geen bijzonderheden constateert dan zou ik aan die kant het dak verhogen door latjes onder de rails aan te brengen. Is niet zo moeilijk hoor.
Je ondersteunt het dak op 1 hoek met een lange balk met daaronder een krik. Je kan het dak dan net vrij stellen en de rails losschroeven. Zet er een "reepje" watervaste multiplex onder van zo'n 8 mm en monteer het weer met iets langere schroeven (dus + 8mm) en event. wat lijm. Herhaal dit bij de andere hoek.
Constateer je wel dat er ergens iets is scheef gaan staan dan kan je na het richten er een aluminium hoekprofiel inschroeven. Kom je er niet uit laat het dan maar weten. Misschien kan ik iets doen.


07 mei 2014, 19:07
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 07 mei 2014, 18:26
Berichten: 2
Bericht Re: Rapido orline
Bij mij is de tweede die zonder deur :)
Hij stond waterpas, vorig jaar was er niets aan de hand maar nu lukt het omeen of andere reden niet.
Ik heb de indruk dat de achterwand niet helemaal recht is.
Als er idd iets scheef zou staan hoe kan je dat richten?
Bedankt voor de tips in elk geval.


07 mei 2014, 19:25
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 16 apr 2014, 15:24
Berichten: 3
Bericht Re: Rapido orline
Ja natuurlijk het is de linkerwand. Stel dat de linkerzijde scheluw is (uit de haak) dan is het een kwestie van zoeken naar de oorzaak. Soms zie dat de bodem aan de onderzijde iets is uitgezakt waardoor daar is weing aan te doen. Wel kan je proberen dat gedeelte met de krik op te krikken en dan aan de binnenzijde met aluminium hoekprofielen verstevigingen. Is vaak niet fraai maar je moet wat. Als de bodem nog stevig is en alleen iets uitgezakt dan kan dat geen kwaad dus kan je ook het dak iets ophogen door een reepje watervast multiplex (als hiervoor omschreven) aan te brengen.
Succes


08 mei 2014, 12:46
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: Rapido orline
Wat je eens kunt proberen is de 4 steunen niet helemaal op de grond te draaien en dus de orline op de wielen laten rusten eerst uitklappen en dan waterpas zetten. bij de hefdak caravans (club) klemt anders ook alles.

rij en klap voorzichtig

Paul

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


10 mei 2014, 17:45
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 23 jun 2020, 08:01
Berichten: 1
Bericht Re: Rapido orline
Hallo ik heb een rapido 39 s gekocht maar de rubber om het dak is uitgedroogd. Weet iemand of deze nog is tevbestellen ik kwam tegen uit een reactie dat hij in 2014 nog wel was te bestellen. Gr Hillebrand


23 jun 2020, 08:04
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: Rapido orline
bij Reseau Rapido kan Cees Huisman je vast wel aan deze rubbers helpen.

grtz Paul en Marga

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


02 aug 2020, 16:29
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling