Het is 20 mei 2024, 06:36




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Probleem gewichtsverdeling 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48
Berichten: 138
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
Hoi,

als ik het goed begepen heb gaat het om die originale krik van ALKO.
En de speciale fittingen aan het onderstel.

Die zijn bij de Trigano niet te monteren.
Omdat Trigano (in tegenstelling tot Rapido) een eigen ontwerp frame heeft.

_________________
Groetjes
Thomas&Rüdiger

We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)


25 jan 2012, 14:07
Profiel E-mail
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
@tomreuvel, du sollst mich biete nicht falsch verstehen. Ich bin selbst auch ein Liebhaber von den Trigano Silver seit wir den auf ein Börse geshen haben. Ich finde die besser verarbeitet als die Hymer Eriba und die Rapido Hubdachwohnwagens und auch noch preisgünstiger.
Wenn wir mal alt sind und das klappen Problemen macht werden wir uns auch ein Trigano kaufen.


28 jan 2012, 12:20

Geregistreerd op: 21 jul 2011, 17:22
Berichten: 15
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
Hallo,
Zoals ik reeds voordien schreef heb ik geprobeerd om contact op te nemen met Trigano om hen het probleem i.v.m. de gewichtsverdeling voor te leggen. Tot op heden heb ik hierop geen antwoord ontvangen. Wel heb ik ontdekt dat hij op het koppelingspunt 100kg mag hebben. Hierdoor kan hij dus wat meer disselgewicht hebben. Het enige probleem is dat er maar weinig auto's zijn die meer dan 75kg mogen hebben op hun trekhaak!
Misschien moet ik toch investeren in een lichtgewicht gasfles en lichtgewicht batterij zoals de PP van Reich. Dit zal toch al vlug een 25kg schelen vermoed ik.

Peter


17 jul 2012, 16:35
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 23 apr 2009, 20:27
Berichten: 54
Woonplaats: Veenendaal
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
Hallo Peter Boesch,
Zoals ik eerder schreef, de batterij hoort direct achter de as, zoveel mogelijk naar het midden geplaatst. Bij mij 42CP zit ie in de achterste bank samen met de elektra verdeling van de caravan.
De lichtgewicht gasflessen van b.v. BP is gewoon een must.
Zelf zet ik de reserveband van de caravan in de achterbak van de auto zover mogelijk naar voren geplaatst.
Bij zo'n zware caravan, vergeet niet de ACHTERBANDEN van de auto op hun max. druk te zetten?!!!!!!
Veel plezier met de komende vakantie...
Francis

_________________
Okapi
Hef CP42T
http://www.rohr-benelux.com
http://www.lequeuxgenea.eu


21 jul 2012, 09:46
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 15 jun 2009, 09:48
Berichten: 138
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
Hoi,

een tijdje geleden had ik dit al geschreven:

tomruevel schreef:
In de Disselbak zijn een groote (11kg Alu) en kleine gasfles (5kg staal), Reservewiel, 5L Water en nog wat lichte spul (keggen, emmer, ed.).
De akku zit tussen bed en zithoek.
Beddengoed op bed, kleding (shirts, ondergoed) boven het voorraam
Kogeldruk rond de 90kg.

We hebben dann zo veel mogelijk van de spullen die in de keuken nodig zijn ook achter in de keuken geplaast. Ook de wat zwaardere dingen, wat we in de Rapido niet deden.
Ook nog wat spullen in een doos naast het toilet.
Hielp al ietsje verder.

Onderweg zit de koelkast meestal vol.
Wat goederen in de schuiflade van de zithoek
En er ist wat spoelwater in het toilet.
Al met al helpt het net om de kogeldruk zo rond de 75kg te krijgen.


Inmiddels hebben we er nog wat spullen bij moeten doen omdat we wat langer op pad konden gaan.
Dus nog wat kleding extra voor onder het bed.
Extra setje beddengoed enz.
Ipv. de 5kg gasfles een tweede 11kg Alugas-fles.
Nog wat toebehoren zoals droogmolen, waskuipje enz.

En de kogeldruk was weer tegen de 90kg aan.

Dan nog even het fietsenrek achter op (die stond vroeger op zolder).
Met een niet al te lichte ATB erop.

En de kogeldruk is weer op de 75 kg.

Aangezien dat er inmiddels ook in Frankrijk vaak de fietsen achter op de caravan vervoerd worden is het misschien ook gewild, dar er relativ veel gewicht achter in de caravan kan. Zonder dat de caravan voor te licht wordt.

Overigens konden we geen veranderingen va hetv rijdgedrag konstateren met fietsen achterop.

_________________
Groetjes
Thomas&Rüdiger

We reizen met een Trigano Silver 420 (2009) en een Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 (2012)


21 jul 2012, 20:58
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
Hoi allemaal en weer terug bij mijn oplossing hahahaha

als ik naar tom zijn oplossing kijk
Citaat:
En de kogeldruk was weer tegen de 90kg aan.

Dan nog even het fietsenrek achter op (die stond vroeger op zolder).
Met een niet al te lichte ATB erop.

En de kogeldruk is weer op de 75 kg.

Aangezien dat er inmiddels ook in Frankrijk vaak de fietsen achter op de caravan vervoerd worden is het misschien ook gewild, dar er relativ veel gewicht achter in de caravan kan. Zonder dat de caravan voor te licht wordt.

Overigens konden we geen veranderingen va hetv rijdgedrag konstateren met fietsen achterop.

heb ik zelf ook al zoiets geschreven.
Citaat:
Hoi de eigenaren van een 42 kennen dit probleem bij allemaal is de kogeldruk leeg al 50kg dus wat je ook gaat laden je kogeldruk wordt steeds hoger. Ik heb dat opgelost door een fiets achter op een fietsenrek mee te nemen (die had ik toch al nodig) en met verder een beetje schuiven en passen en meten met de gewichtsverdeling kom ik op een keurige 75 kg kogeldruk. Dit is in ons geval natuurlijk niet zo moeilijk want wat niet past of te zwaar is gooi ik gewoon in mijn Vivarobus hahaha. Maar ook achter mijn golf variant waar echt bijna alles in de caravan moest kon ik met 2 volle gasflessen en een reservewiel in de disselbak mijn kogeldruk van 86 kg mbv mijn fiets op het fietsenrek keurig op 70 kg krijgen. Ik weet dat het niet slim is om veel gewicht achterin te laden maar anders krijg ook ik mijn kogeldruk niet op een acceptabel gewicht.
op de eerste bladzijde van dit onderwerp had ik dit al staan maar werd toen door oa christiaan voor gek versleten.

en ja Tom heeft helemaal gelijk je merkt er aan het rijgedrag helemaal niets van.

veel kampeer en laad plezier

Paul en Marga

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


22 jul 2012, 08:55
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 18 nov 2011, 20:36
Berichten: 229
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
en blijf je dan nog steeds onder het max. gewicht van de caravan?
vb. het "zogezegde" leeggewicht van mijn Golf 380 is 580kg(*), maar de realiteit is heel wat anders: echt leeggewicht is 620KG!!! met een MTM van 680kg moet ik echt niet veel in de caravan laden!

(*) toen namen de constructeurs daar een loopje mee: dat werd vastgesteld zonder frigo, kussen, gordijnen en reservewiel.

_________________
- Rapido Golf 380 van 1993:
- Pedal Power Deep Detachable:
- Lowa bottinnen.


22 jul 2012, 17:23
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
hoi Wolf,
Citaat:
en blijf je dan nog steeds onder het max. gewicht van de caravan?
vb. het "zogezegde" leeggewicht van mijn Golf 380 is 580kg(*), maar de realiteit is heel wat anders: echt leeggewicht is 620KG!!! met een MTM van 680kg moet ik echt niet veel in de caravan laden!


het verschil is dat mijn 42 cp leeg echt maar 780 kg weegt en max 1000 kg mag wegen dus JA het past maar ik moet toegeven dat ik dan ook aan de max zit laatste keer wegen was 1001 kg

rij en weeg voorzichtig

Paul en Marga

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


23 jul 2012, 18:29
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 13 maart 2013, 23:01
Berichten: 3
Bericht Re: Probleem gewichtsverdeling
Hoi allemaal,

Wat heel makkelijk te maken is, is een stekkerverbinding tussen de accu en de caravan. Denk aan de zware stekkers die gebruikt in een elektrische vorkheftruck. Op deze manier kan je heel makkelijk de accu loskoppelen en deze uit de dissel halen (draagbeugel aan de accu bijvoorbeeld). Tijdens het rijden zet je de accu achterin de auto en zodra je op plek van bestemming bent, accu in de dissel en klaar. In de winter (stalling) moet die accu er toch uit.

Mvg, Jerry


13 maart 2013, 23:18
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling