Het is 20 mei 2024, 09:34




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
wegligging regen en wind 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 01 aug 2018, 18:17
Berichten: 6
Bericht wegligging regen en wind
Ik woon in Ierland; land van regen en wind en slechte wegen.
Ik denk erover om een Rapido Club 31 aan te schaffen. Kan iemand mij berichten over de waterdichtheid van caravan en hefdak en hoe de caravan zich gedraagt op een slecht wegdek. Gert Jan


01 aug 2018, 19:21
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 29 jul 2012, 19:58
Berichten: 38
Bericht Re: wegligging regen en wind
Beste,

Ik heb een 31T van 2002 . Nog nooit last gehad van regen aan het dak.
Ik heb een anti-slingerkoppeling (AKS 1300, als ik me niet vergis) en hij volgt prima. Ook bij 110 km/h.
Prima ding, doen.

Jef

_________________
Onderweg met een erg geoptimaliseerde Rapido 31T. Ons kasteeltje!


09 aug 2018, 17:17
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 01 aug 2018, 18:17
Berichten: 6
Bericht Re: wegligging regen en wind
Dank je Jef. Goeie tip.
Ik heb veel problemen gehad met aluminium hier in Ierland. Dat komt komt door harde wind die regelmatig zee water over ons uitkiepert. In combinatie met zout gaat alu corroderen na verloop van tijd. Ik dacht dat de Rapido geheel van polyester gebouwd was.
Nou kreeg ik bericht dat de Rapido alu zijwanden heeft. Het ging hier om een caravan van 1992.

Is dat nog zo of zijn ze de jongere modellen geheel van polyester?
Hoe is dat met die van jou van 2002?


Gert Jan


11 aug 2018, 11:44
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 29 jul 2012, 19:58
Berichten: 38
Bericht Re: wegligging regen en wind
De voorkant, achterkant en het dak zijn van polyester. De zijwanden zijn inderdaad van aluminium. Maar het is wel dikke plaat, en ze is zeer degelijk geverfd. In het mechanisme van het dak zit wel een beetje aluminium, maar als het dak omlaag is, is dat beschermd door het hefdak zelf.
Bij mij zijn het gladde zijkanten (edition-versie?). Mijn vorige van 1998 had geboebelde zijwanden, en die waren eveneens van aluminium.
Wat bij mijn huidige caravan wel stillekesaan achteruit gaat, is de stevigheid van de vloer ter hoogte van de (keuken). De gebruikte vloer-isolatie begint haar stevigheid te verliezen. Dat probleem kwam in het verleden reeds aan bod in het forum. Gesuggereerde oplossingen van opspuiten tot vloer uitbreken. Ik laat het voorlopig gewoon zo. Ik heb het probleem ongeveer 5 jaar geleden vastgesteld... en ik ben er nog altijd niet doorgetrapt, dus.

Jef

_________________
Onderweg met een erg geoptimaliseerde Rapido 31T. Ons kasteeltje!


11 aug 2018, 21:07
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 01 aug 2018, 18:17
Berichten: 6
Bericht Re: wegligging regen en wind
Dat klinkt niet verkeerd, Jef. Ik durf het wel aan als het alu wat steviger is en goed in de verf zit. Mijn Landrover is ook van alu en staat al 25 jaar in regen en wind. Ook dikke plaat en stevig in de verf; is er voor gebouwd.
Heb je nog meer tips (buiten de vloer bij de keuken) waar ik bij aankoop op moet letten?

Thanks, Gert Jan


12 aug 2018, 09:41
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 29 jul 2012, 19:58
Berichten: 38
Bericht Re: wegligging regen en wind
Bij mijn huidige 31T sluit de deur onderaan niet goed af. Ik krijg het niet goed afgesteld. Maar ik krijg langs daar geen regen binnen. Dus laat ik het zo. Mijn vorige 31 had dat probleem niet.
Als je een exemplaar met een luifel koopt, (of een luifel monteert), wordt het openen en sluiten van het hefdak wel wat zwaarder. Maar het is nog te doen voor een 65-jarige!
Ik weet niet of de gewichtsbeperkingen in Ierland streng opgevolgd worden. Ik heb een MTM van 850 kg en ik blijf daar met mijn gebruikelijke bagage scherp onder. Ik neem geen fietsen mee. De zwaarste spullen gaan in de wagen: voortent, verlengkabel, enz. Ik denk dat velen niet weten hoeveel hun caravan echt weegt. En er rijden er zelfs rond met toegelaten MTM van 750 kg. Die gaan volgens mij allemaal in het rood!

Jef

_________________
Onderweg met een erg geoptimaliseerde Rapido 31T. Ons kasteeltje!


13 aug 2018, 22:47
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 29 jul 2012, 19:58
Berichten: 38
Bericht Re: wegligging regen en wind
Als je mijn verbeteringen wilt bezien: zie in deze rubriek (Hefdak). "Reservewiel achteraan de caravan bevestigd" en "Aanpassingen 2014 Unieke Rapido 31T Jederi.
Wel wat werk, maar wij zijn er erg tevreden mee.

Jef

_________________
Onderweg met een erg geoptimaliseerde Rapido 31T. Ons kasteeltje!


13 aug 2018, 23:08
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 01 aug 2018, 18:17
Berichten: 6
Bericht Re: wegligging regen en wind
Dat van die niet goed sluitende deur is mogelijk een meer voorkomend probleem. Had het al ergens gelezen op de web. Vaste luifel aan het hefdak is geen goed idee op dit winderige eiland (nog afgezien van het tilwerk voor deze 72 jarige).Bij mijn vorige caravan stak er ineens wind op en klapte de Fiama luifel over het dak heen aan barrels. Liever een simpel luifeltje wat je snel kunt uitschuiven.
Er staat een Rapido te koop die wordt aangeboden door Sef (?) Thissen. Heeft ook z'n band achterop gemonteerd.
Thanks Jef voor alle zinvolle info, Gert Jan


14 aug 2018, 10:38
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 29 jul 2012, 19:58
Berichten: 38
Bericht Re: wegligging regen en wind
Is niet de mijne. Die gaat nog lang de deur niet uit.
Ben wel eens benieuwd hoe die Sef dat reservewiel achteraan heeft bevestigd.
En ook benieuwd naar jouw eventuele aankoop.

Jef

_________________
Onderweg met een erg geoptimaliseerde Rapido 31T. Ons kasteeltje!


14 aug 2018, 23:12
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 01 aug 2018, 18:17
Berichten: 6
Bericht Re: wegligging regen en wind
Dat laat ik je weten.
Vooralsnog ben ik aan het stoeien met het Trehaakcentrum over het type trekhaak + bedrading die gemonteerd moet worden.
Hopen maar dat er op de verschillende Rapido's die er te koop zijn 13 polige Jaeger stekkers zitten anders heb ik een probleem.

Gert Jan


15 aug 2018, 11:21
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling