Het is 05 mei 2024, 12:58




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Huishoud accu in Club 32 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 09 nov 2017, 06:14
Berichten: 2
Bericht Huishoud accu in Club 32
Sinds een week zijn wij de gelukkige bezitters van een Rapido Club 32 en wil graag een huishoudaccu plaatsen die tijdens het rijden door de auto wordt geladen en op de camping via de stekker op 230V. Helaas is de informatie met verwijzingen naar foto's en links niet meer actueel en beschikbaar, kan iemand mij op weg helpen hoe ik een accu moet aansluiten op de 230v/12V omvormer en of een acculader nodig is. Elektrische schema's zijn welkom...

Alvast bedankt


09 nov 2017, 06:20
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 28 nov 2017, 19:32
Berichten: 2
Bericht Re: Huishoud accu in Club 32
Met een omvormer is een accu niet op te laden; de (uitgangs)spanning moet rond de 14 volt zijn.
U zou een acculader kunnen kopen die óók als omvormer (stroomvoorziening in de caravan zonder accu, wel letten op het maximum wattage wat zo'n acculader dan kan leveren) te gebruiken is. Daarnaast een kleinere acculader aansluiten op de stroomdraad van de auto daar zijn wel plaatjes van te vinden op internet in combinatie met de 7- dan wel 13-polige stekker, er wordt ook wel een diode tussen gedaan, gewoon vragen bij aankoop. (maar waarom?? koelelementen in de koelkast tijdens de reis gaat toch prima?) die de spanning stabiliseert op ongeveer 14 volt ( de ingangsspanning van de auto mag dan varieren tussen de 12 en de 14,8 volt). Twee opladers tegelijk bijten elkaar niet, maar u zult ze niet tegelijk gebruiken. Dan is het alleen maar draadjes van en naar. De zekeringen en beveiligingen zitten in deze opladers. En met led-lampjes (pas op; wel de goede die 10-30v aankunnen) is het verbruik zo laag (pompje doet wel 10 watt) dat een omvormer helemaal niet meer nodig is, of heeft u een boiler/electrische verwarming etc. op 12v?. Op de camping is toch 230V. Maar dan dus verder geen apparaten op 12V gebruiken, alleen 230V (die wel weer om te vormen is naar 12v als het echt nodig is).

Een bekende goede acculader op 230v is (en dus ook los te gebruiken als stroomvoorziening en geen geluid maakt want geen koelvin): LBC400/500 serie en koop daar dan ook een bijbehorende accu (ook daar zijn goede en slechte keuzes in en zonder mover hoeft zo;n accu al helemaal niet duur te zijn, wel in een kunststof accubak plaatsen)
Een voorbeeld van een acculader op auto-12v(tot 14+ volt): Motormate PB-1108 ;
een hele goede led-winkel is (geen verzendkosten bij brievenbuspost! dus ook voor 1 lampje dus China is niet nodig): topledshop (al hun led-lampjes geschikt voor caravan/auto/boot!)

Maar dit is natuurlijk door eigen ervaring, ik kan onvolledig zijn en er zijn zeker gelijkwaardige keuzes en nee, ik heb geen relatie met topledshop (-:


28 nov 2017, 20:00
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 09 nov 2017, 06:14
Berichten: 2
Bericht Re: Huishoud accu in Club 32
Bedankt voor uw reactie, ik wil alleen de (led)verlichting gebruiken wanneer ik niet aan de 230V ben aangesloten (wild kamperen). Koelkast kan dan op gas. Het lijkt me daarom handig dat de huishoudaccu geladen wordt door de dynamo van de auto tijdens het rijden. Zou anders graag ook een zonnepaneel willen, echter is dat met een hefdak lastig wat betreft de kabeldoorvoer.


03 dec 2017, 16:16
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 28 nov 2017, 19:32
Berichten: 2
Bericht Re: Huishoud accu in Club 32
(-:
Ook een accu die niet gebruikt wordt moet (vooral 's winters) worden opgeladen. En eigenlijk wilt u uw accu als een 2X6volt batterij gebruiken. In onze oude Dethleffs (zonder omvormer en zonder accu) hadden we op de camping alles op 230v en zonder dat werkten verlichting en pompje op twee blokbatterijen.....gaat maanden mee en dan nog auto/fietsgloeilampjes met best wat watt-verbruik.
In uw situatie: gewoon een lichte (caravan)accu kopen (ruim 50,-); een los 12v ladertje voor thuis waarmee u de accu een keer per maand goed oplaadt (aldi/lidl of supermarkt voor 15-25 euro) en natuurlijk voor het kamperen ook opladen. Dan gaat hij met ledverlichting (zeg eens 10 watt samen) en het pompje (ook 10 watt tijdens gebruik) wel een jaartje mee op de camping hoor, los van de 230V......
Dus niet opladen tijdens de vakantie! Het losse opladertje kunt u wel meenemen voor noodgeval. Maar 2 losse blokbatterijen 6volt gaat ook prima.

Enig probleem is dat én omvormer (230V) én accu samen problemen geeft. Ofwel geheel dubbel uitvoeren ofwel een relais ertussen die op de 230V (dus als er 230v is) de accudraden uitschakelt. De vakhandel heeft ze.

Maar.....
Wat dacht u van wat losse ledlampjes op batterijtjes (oplaadbaar) van die ronde opbouwdingetjes die je kunt plakken, voor een paar euro per stuk en dan een 4-polige handschakelaar 12v (ook een paar euro, dus een schakelaar met 2 keer 2 aansluitklemmetjes) die u tussen de 2 draden van de dompelpomp zet en schakelt tussen de omvormer en een 12 volt batterij die u bij de omvormer plaatst (meestal dus 2 x 6v blokbatterij, Obelink zal het nog wel hebben). Voordat die leeg is heeft u het IJsselmeer leeg gepompt. Lekker simpel ouderwets, makkelijk, geen risico.


03 dec 2017, 17:21
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 18 nov 2011, 20:36
Berichten: 229
Bericht Re: Huishoud accu in Club 32
Ik gebruik mijn accu voor mijn Eberspacher (aparte leiding gelegd)
Mijn accu heeft geen verbinding met de rest van het elek.net van mijn Rapido en wordt opgeladen met een aparte lader.
Om toch mijn verlichting te kunnen gebruiken heb ik simpelweg een stekkerdoos gemonteerd onder mijn dissel, deze is verbonden met mijn accu.
Als ik licht nodig heb (en geen 230V ter beschikking), steek ik de stekker van de auto in deze stekkerdoos.
Zo wordt debattrij van de auto niet belast.

_________________
- Rapido Golf 380 van 1993:
- Pedal Power Deep Detachable:
- Lowa bottinnen.


05 dec 2017, 11:37
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling