Het is 01 jun 2024, 08:14




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Gebroken voer Orline 33E 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 21 jun 2016, 14:23
Berichten: 3
Bericht Gebroken voer Orline 33E
Hallo,

Ik ben René uit eindhoven,

Ik had een EsterelleSillage en heb nu de tegenhanger Rapido Orline 33E (de smalle uitvoering met uitbouw in zijwand) gekocht, voor € 2000,-.
Heb er naar onze doen veel voor betaald omdat ze gewoon moeilijk te vinden en te koop zijn.

Bij aankoop al wel gemerkt dat van de bedbank van binnenuit rechtsachter de onderkastdeksel moeilijk sloot, deksel beetje krom en plastic scharniertjes waren gebroken, maar weet dat aan werking van het hout en ouderdom.
Ik heb toen wel de onderkant bekeken en die zag er eigenlijk heel goed uit.

Ben er nu een weekend mee gaan kamperen en merkte dat het bedkast rechts achterin (van binnenuit grote bed/zit) slechter sloot en zag da deze vervormd was.
Ik vreesde het ergste en durfde eigenlijk niet onder de bodem te kijken, maar mijn vrees werd bewaarheid.

Van buitenaf onderkant bodem dus linksachter, was de hoek van de bodemplaat gebroken en schuin naar beneden gezakt ten opzicht van het chassis. Hij klapt nu ook moeilijk uit en in.
Voor ons, ook financieel gezien We kunnen niets anders kopen, willen en kunnen hem niet kapot doorverkopen), een kleine ramp.

Ik heb wat afgepiekerd hoe dit te repareren.
Dit is mijn idee ;
Een gedeeltelijke vervanging van de vloerplaat lijkt me heel bewerkelijk en moeilijk weer stijf geheel te krijgen.
Zou het een goed idee zij en zou het mogelijk zijn de gehele opbouw, inclusief de originele vloer/bodem, in één geheel van het chassis los te schroeven, een stuk op te krikken en er een andere bodemplaat ONDER te leggen/schuiven, die het geheel, inclusief gebroken bodem, weer vlak zal gaan dragen.
De constructie van de opbouw blijft dan als één geheel intact.
De problemen met eventuele bedrading en leidingen die door de bodemplaat heel lopen, zijn te overzien en te overkomen, lijkt me.

Ik hoor graag de mening van anderen, die misschien ook meer weten en/of gewerkt hebben met orlines en Esterelles.

Groetjes uit Eindhoven, René


03 jul 2016, 13:58
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: Gebroken voer Orline 33E
Ik denk dat dit wel mogelijk is je moet inderdaad wel alle door de vloer lopende leidingen los maken en overzetten.
Ik weet zo niet hoe de opbouw aan het frame van het chassis vast zit(ik denk veel schroeven) maar als je die volgens mij allemaal los schroeft en de opbouw er af pakt en draait, daarna de nieuwe vloer ertegenaan lijmen en schroeven. Vervolgens weer terugplaatsen en vastschroeven en alle leidingen weer aankoppelen.

blijven een paar aandachtspuntjes:
op bouw optillen en nieuwe vloer er onderschuiven zal niet gaan (daar waar je optilt moet immers ook nieuwe vloer komen)
Je laadvermogen dat toch al maar 90 kg is zal het gewicht van je nieuwe vloerdeel afnemen (in geval van 18 mm multiplex ongeveer 25 kg)
aan 1 plaat underlayement van 120 bij 240 heb je waarschijnlijk niet voldoende dus ergens komt een naad.
Het doorgezakte rotte deel is waarschijnlijk door vocht van bovenaf ontstaan (is dit inmiddels opgelost)

Rij en klap voorzichtig

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


03 jul 2016, 15:35
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 21 jun 2016, 14:23
Berichten: 3
Bericht Re: Gebroken voer Orline 33E
Paul / Marga,

Dank voor je input.
Ik zou inderdaad willen weten hoe de vloer, dan wel de gehele opbouw aan het chassis bevestigd zit.
Met name hoeveel bouten en op welke plaatsen.
Hoop niet dat het veel bouten zijn en dat er (onder zeil of kasten) verborgen bevestigingen zitten, zou dat graag tevoren weten.
Ik wilde de opbouw eigenlijk opkrikken en een nieuwe plaat tussen opbouw en chasssis leggen, opbouw weer laten zakken en het geheel aan het chassis bevestigen.

Van vochtschade lijkt geen sprake, er zijn geen sporen van, al het hout is keihard, de hoek lijkt een breuk te hebben (in driehoek, linksachter) in een verder gezonde bodemplaat.

Misschien is opkrikken van de verzakte hoek en daaronder een steun aan het chassis maken of lassen, die de opbouw tot in de punt van de hoek gaat ondersteunen, een oplossing ?


05 jul 2016, 07:56
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 20:34
Berichten: 72
Woonplaats: Eindhoven
Bericht Re: Gebroken voer Orline 33E
Als er alleen een hoek verzakt/gebroken is, kun je met aluminium profiel / buis als extra drager wel veel herstellen.
Ik woon in Eindhoven. Ben redelijk technische, wil best een keer meekijken als dat nog nodig is. Je oplossingsrichting kan ik volledig volgen en zou ook mijn eerste gedachte zijn bij lezen van het verhaal.

_________________
Gerrit Preuter

In bezit van van een Rapido Confort
Bezoek ook eens mijn website over mijn tractor


15 jul 2016, 20:51
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 21 jun 2016, 14:23
Berichten: 3
Bericht Re: Gebroken voer Orline 33E
Hallo Gerrit,

Dank voor je input, ik ben ruim een week weg, maar kom er op terug.
Ik ga het een en ander goed overdenken alvorens voortvarend aan de slag te gaan.
Ik zal daarna via je tractor-website (schitterend, overigens) contact op nemen.
groet, René


18 jul 2016, 10:37
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling