Het is 15 mei 2024, 21:44




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
drukregelaar 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 11 jun 2012, 11:58
Berichten: 11
Bericht drukregelaar
Ik ben in het bezit van een Rapido club 31 TDL caravan uit 1996, kan iemand mij vertellen wat voor drukregelaar daar op moet of waar ik die gegevens kan aflezen.
Ik heb de caravan pas. er word namelijk steeds geschreven een 30 of een 50 mbar regelaar maar dat is dus wel een groot verschil van daar deze vraag.

met vriendelijke groet
arthur


11 jun 2012, 12:15
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: drukregelaar
beste Arthur,

de gegevens van welke gasregelaar er in moet hangt af van de druk die je verbruikers nodig hebben.
op de kachel (als die erin zit )en op de koelkast en op het gasfornuis zit (ergens) een typeplaatje waarop staat op welke druk jou kachel, kookplaat of koelkast is afgeregeld.

caravans bestemd voor de Nederlandse markt zijn bijna allemaal voorzien van een 30 mbar regelaar en caravans bestemd voor de Duitse markt bijna allemaal van een 50 mbar aangezien Rapido een van oorsprong Frans caravan is die voor de gehele Europese markt geproduceerd werd kan het bij een 2e hands caravan goed voorkomen dat je een gebruikte aantreft die ooit van Nl naar Duitsland geïmporteerd is of weer terug

vandaar dat ik je adviseer om je apparatuur na te kijken.

met vr grt


Paul en Marga

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


11 jun 2012, 17:22
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 11 jun 2012, 11:58
Berichten: 11
Bericht Re: drukregelaar
beste Paul en Marga
bedankt voor je antwoord ik ga op zoek naar die type plaatjes.

met vriedelijke groet
arthur


11 jun 2012, 19:20
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 04 apr 2012, 21:40
Berichten: 42
Bericht Re: drukregelaar
in de regel is 30 mbar meer dan voldoende.

dwz 1 gasfles en 1 verbruiker erop met een drukregelaar van 30 mbar.


17 jun 2012, 23:18
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 14 sep 2012, 20:23
Berichten: 1
Bericht Re: drukregelaar
Ik heb het artikel over gas en daarna de reacties op het forum gelezen.
Direct in de caravan gedoken en geconstateerd dat de datum op de slangen al lang is verstreken.
Maar wat volgens mij veel erger was, dat er geen drukregelaar op de groene fles zat in de disselbak.
Die moet er toch tussen zitten ?
Bij onze caravan (Rapido31T) gaat de slang direct op de fles.

Wat zijn wij blij dat wij buiten op de Cadiz met een campinggaz fles met drukregelaar hebben gekookt.
Ik hoor graag van jullie.
Ria en Wim


14 sep 2012, 20:31
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 11 jun 2012, 11:58
Berichten: 11
Bericht Re: drukregelaar
dag Ria en Wim,

ik heb ook een rapido tld 31, en je moet daar een 30 mbar drukregelaar op zetten, sommige type hebben een 50 mbar regelaar nodig.
Bij mij heb ik gekeken op de typeplaatjes van de kachel , kookplaat en koelkast en daar zit ook verschil in.
Je moet in ieder geval de laagste druk aanhouden.

En als je een verloop stukje gebruikt van campinggas naar DIN aansluiting zoals je groene gasfles heeft kan je als je groene fles leeg is hem zo omwisselen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en vergeet je gasslang niet te vervangen.

met vriendelijke groet
Arthur


17 sep 2012, 09:55
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 23 mei 2012, 11:01
Berichten: 53
Bericht Re: drukregelaar
alles hangt er wat van af wat je gaat doen met de rapido, gaat u enkel met goed weer op pad dan is 30 mb voldoende en ook butaangas, ga je echter ook in de winter op pad, en ga je met de kachel gans de dag stoken en tegelijk ook koken , is propaan aangewezen, butaan bevriest, en dan zou ik u een 50 mb aanraden, zo doende gaat de kachel haar volle rendement blijven geven tijdens het koken., enige verschil is dat de vlammen, iets groter kunnen zijn. Hebt u ook nog een bajonetkoppeling voor een gasbbq op uw caravan, dan is 50 mb zeker een must. u kan ook een zelfregelende ontspanner zetten is iets duurder maar regelt zich zelf op het verbruik, zet zich ook uit bij de minste onraad, of luchtbel. deze kan wel niet rechtstreeks op de fles en moet dus op de leiding gezet worden, is meteen dubbele veiligheid. Ik persoonlijk gebruik uitsluitend camping gas, 30mb voor het koken, 30mb voor de vloerverwarming, telkens andere fles. Voor de bbq heb ik een 3de tank mee en die staat op 50mb. alsook de skottel staat op 50mb.


29 sep 2012, 09:33
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling