Het is 05 mei 2024, 23:48




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Disselhoogte aanpassen 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 15 jul 2011, 07:41
Berichten: 40
Woonplaats: Hof van Twente
Bericht Disselhoogte aanpassen
We wilden maar weer eens gebruik maken van de kennis op dit forum voordat we zelf proberen het wiel opnieuw uit te vinden...

Onze Record-matic hangt nogal wat achterover als hij achter onze VW Transporter hangt. Ik moet dus opletten bij het nemen van drempels en knikken in de weg. De trekhaak van de bus zit nogal wat hoger als de koppeling van de Rapido als deze waterpas staat. Ik heb al plaatjes gezien van disselverhogingen, en ik heb al wat gemeten en gekeken bij onze eigen klapper maar om hem netjes waterpas achter de auto te krijgen moet ik eigenlijk méér verhogen dan de remstang toestaat. Met andere woorden, de dissel moet zoveel omhoog dat de remstang van de handrem tegen de onderkant van de disselbak aan komt.

Ik heb wel wat ideeën over hoe ik dit kan oplossen en helemaal waterpas is waarschijnlijk ook niet echt nodig, vandaar dat mijn vraag is hoeveel cm. mensen op dit forum de dissel omhoog hebben gebracht zonder dat dit problemen oplevert, en of er mensen zijn die de remstang ook hebben aangepast om nóg meer speling te krijgen.

met vriendelijke groetjes Harold en Sandra

_________________
* Rapido Record-matic 1981
* Volkswagen Transporter 2.5 TDI 1999



"life's a journey, not a destination"


22 okt 2011, 10:02
Profiel E-mail
Bericht Re: Disselhoogte aanpassen
De plaatjes die je bedoelt zijn er in twee maten, 4 cm en 7 cm voor zover ik weet.
Bij een esterel zijn deze vaak al af fabriek aangebracht.
Aangezien bij een Confort/Export/rekord de Disselbak erg dicht op de olooprem zit begrijp ik je probleem.
Je zou in mijn ogen de haak van de oplooprem waar de stang aanvast zit voor de handrem moeten verlengen zodat de ook waar de stang aan bevestigd wordt lager komt te zitten. Een klein knikje in stang maken zal ook geen probleem zijn, echter als je in de stang een knik maakt zal hij te kort worden. Bij het verlengen/naarbeneden brengen van de bevestigingspunt zul je de stang waarschijnlijk iet moeten inkorten wat natuurlijk gemekkelijker is dan verlengen.


22 okt 2011, 17:30
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49
Berichten: 335
Woonplaats: Haarlem
Bericht Re: Disselhoogte aanpassen
En de kogel verlagen, of een ander model buis onder de kogel?

23-10-2011 afbeelding toegevoegd: normale trekhaak en laag model.


Bijlagen:
Trekhaak2.jpg
Trekhaak2.jpg [ 13 KiB | 7535 keer bekeken ]

_________________
Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling !
https://rapido.buzink.nl


Laatst bijgewerkt door chris op 22 okt 2011, 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

22 okt 2011, 18:44
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 15 jul 2011, 07:41
Berichten: 40
Woonplaats: Hof van Twente
Bericht Re: Disselhoogte aanpassen
@ Christiaan; alvast bedankt met die maten van 4 en 7 cm ben ik al een stap verder, de aanpassing van het bevestigingspunt van de oplooprem kan ook wel alleen als je dit verlengt dan word de slag ook anders, de effectieve slag word hierdoor kleiner, en ik weet niet of dit de werking benadeelt.
De disselkast kan misschien ook nog wel iets omhoog, maar daar moet ik nog even naar kijken, ik heb onze klapper net vanmorgen naar de stalling gebracht dus dat gaat weer even duren...

@chris; ik snap nog niet helemaal wat je met die andere buis bedoelt, misschien kun je dat nog proberen te verduidelijken?

alvast bedankt, groetjes

_________________
* Rapido Record-matic 1981
* Volkswagen Transporter 2.5 TDI 1999



"life's a journey, not a destination"


22 okt 2011, 19:35
Profiel E-mail
Bericht Re: Disselhoogte aanpassen
Wat Chris bedoelt is een andere kogel te monteren zoals op zijn tekening is aangegeven. Bij sommige modellen is dit mogelijk.
Vele modellen hebben echter een Trekhaak die aan de konstruktie is vastgelast.
Bij trekhaken waarbij wel mogelijk is de kogel te vervangen (zit meestal met 2 baouten vast) zou dit een oplossing kunnen zijn. Vaak hebben dit soort trekhaken ook de mogelijkheid de kogel in twee verschillende hoogtes te bevestigen.

http://www.winparts.nl/91/trekhaak-en-t ... aak---vast
Hoog model:
Afbeelding

Laag model:
Afbeelding

Dat is zo'n trekhaak die je in twee hoogtes kunt bevestigen en waarvan je de kogel kunt vervangen door een ander model.

Bij mijn genoemde optie verander je inderdaad de slag. so what? Het is maar een handrem. Het enige wat veranderd is het aantal klikjes, maar werken zal hij.

Op de foto zie je hoe bij mij de oplooprem en daarmee dus ook de koppeling verhoogt is. Deze is 4 Cm maar ze zijn er ook in 7 cm. Sommige makene ze zelf, let daarbij wel op de sterkte van de (langere) bouten die je moet gebruiken.

Afbeelding


23 okt 2011, 22:26
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49
Berichten: 335
Woonplaats: Haarlem
Bericht Re: Disselhoogte aanpassen
Of je een knik (bajonet) kan maken van voldoende grootte in de remstang, kan ik niet beoordelen.
Dat de stang korter wordt lijkt mij geen probleem, daar de afstel-mogelijkheid vrij groot is (als je nog niet op het eind zit)
(foto: Japie)


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: foto: Japie
Remafstelling2 klein.jpg
Remafstelling2 klein.jpg [ 35.73 KiB | 7671 keer bekeken ]

_________________
Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling !
https://rapido.buzink.nl
23 okt 2011, 23:26
Profiel E-mail WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 15 mei 2009, 09:11
Berichten: 233
Bericht Re: Disselhoogte aanpassen
ik zou bij een transporter ook gaan om de kogel te verlagen, de meeste trekhaken van zwaardere bedrijfswagens hebben een afneembare kogel(dmv 2 bouten) mijn Vivaro tenminste wel en vanwege de oprijplaat voor de rolstoel zit er bij mij ook een lagere kogel op

grtz
paul

_________________
Eerst 3 jaar geoefend met een Rapido orline 39 S van 1992 en sinds 3 juli 2011 met een Rapido Club 42 CP uit 1995, nu sinds 11-06-2018 in het bezit van een nieuwe Elddis Avante 482


24 okt 2011, 21:16
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 15 jul 2011, 07:41
Berichten: 40
Woonplaats: Hof van Twente
Bericht Re: Disselhoogte aanpassen
Hallo allemaal,

sorry voor de late reactie, ik had een keurige reactie gemaakt maar bij het bevestigen op dit forum ging er iets mis en zat mijn laptop even vast, waarna mijn mooie berichtje dus verdwenen was. :D

maar goed, nieuwe kans vandaag dus vooruit dan...

bedankt voor jullie reacties, dat verlagen van de trekhaak ga ik echter niet doen, ten eerste is de kogel en de buis uit één stuk en moet ik dan zagen en lassen. Helaas niet zo'n mooie afneembare kogel als op de foto's dus. Op zich zie ik niet op tegen lassen maar wel tegen de aansprakelijkheid mocht er ooit iets misgaan, als de constructie word verandert moet je een CE verklaring kunnen overleggen...

Verder hangt er regelmatig een andere aanhanger achter de bus en die is wel netjes horizontaal dus dan los ik het ene probleem op en maak zelf weer een ander...

Ik denk dat ik nog eens precies meet hoeveel cm ik zonder problemen kan verhogen en dan beoordeel hoe hij dan achter de bus hangt, hij hoeft natuurlijk niet precies waterpas, als hij maar niet achter drempels en zo blijft hangen ;)

Mocht ik niet tevreden zijn met de mogelijke centimeters dan zal de remstang aanpassen de volgende stap zijn.

tot zover bedankt voor de reacties en greetz

_________________
* Rapido Record-matic 1981
* Volkswagen Transporter 2.5 TDI 1999



"life's a journey, not a destination"


28 okt 2011, 21:12
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49
Berichten: 335
Woonplaats: Haarlem
Bericht Re: Disselhoogte aanpassen
Hoi Roadje,
Lassen aan een trekhaak moet je inderdaad nooit doen.
Een beetje schuin hangen de meeste Rapido's. Al is het maar vanwege het door de veren zakken bij over belading ....
Succes met je klussie.

_________________
Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling !
https://rapido.buzink.nl


30 okt 2011, 00:29
Profiel E-mail WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling