Het is 30 apr 2024, 00:23




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
voortent Rapido Club 31 DL 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: 30 aug 2009, 11:31
Berichten: 9
Bericht voortent Rapido Club 31 DL
Goedemiddag,
Wij zijn sinds kort in het bezit van een Rapido Club 31 DL caravan uit 1997 met Soplair voortent.
Caravan bevalt goed alleen het opzetten van deze voortent is een zeer lastig karwei.
Heeft iemand informatie over een makkelijker op zetten voortent voor deze caravan? Ik las dat sommige een bustent gebruiken. Is daar nadere informatie over en hoe is dan de aansluiting (waterdicht?) aan de caravan? Of moet zo´n bustent dan nog aangepast worden?

Of een luifel met zijwanden?

Peter


30 aug 2009, 11:45
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 24 maart 2009, 22:03
Berichten: 30
Bericht Re: voortent Rapido Club 31 DL
Hoi Heinootje.
Wij hebben een 31DL uit 2000 .We schuiven het eerst de voortent ( dak ) door de rail en rollen die op en leggen die op het dak v.d. rapido. Daarna zetten we het frame op . Het dak erover en het voorstuk en de zijwanden erin .Frame en tent afspannen en vastzetten. Daarna het hefdak uitzetten . Afbreken doen we in omgekeerde volgorde. Dus 9jaar x 5 keer p/j = 45 keer gedaan en het bevalt ons op deze manier prima.

suc6 ermee Maria&Huub


30 aug 2009, 21:03
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 03 mei 2010, 06:50
Berichten: 1
Bericht Re: voortent Rapido Club 31 DL
heeft er iemand toevallig een schema van hoe het geraamte van de voortent in elkaar gezet wordt ? Ik heb net een rapido club 31 gekocht en ik heb het idee dat ik wat buizen tekort heb...

groeten !


03 mei 2010, 07:06
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 09 nov 2009, 22:25
Berichten: 21
Bericht Re: voortent Rapido Club 31 DL
Hallo Peter
Ik kan je de Forumtip van het opzetten voordat je het hefdak omhoog doet van harte aanbevelen. Het scheelt enorm. Desondanks heb ik de indruk dat de ontwerper van de Soplair luifel nooit zelf heeft geprobeert hem op te zetten. Misschien heeft hij een hekel aan kampeerders. Ik heb enkele dingen aan het buizen stelstel veranderd, waardoor het opzetten iets minder frustrerend werd. Alleereerst heb ik op alle buisuiteinden met een viltstift aangegeven of ze aan de caravan, in een luifelhoek of in het midden moeten komen. Verder heb ik de haken die in ogen aan de linker en rechter bovenhoek van de caravan gestoken moeten worden zo'n 10 mm ingekort. Doordat ze dan minder tegen de inschuifrail klemmen gaan ze er makkelijker in. Als de luifel eenmaal strak staat kunnen ze er niet uit schieten. Ook heb ik de meeste veren die de diverse buizen verbinden, met een van ijzerdraad gemaakte haaknaald, verwijderd. Ik vond zo'n bos buizen te lastig om mee te werken, bovendien belemmeren de veren als ze iets zijn uitgerekt het volledig in elkaar schuiven. Bij mij waren enkele van de veren waarop zo'n indrukbaar palletje zit gesneuveld. Die verbinding heb ik nu met een boutje gefixeerd. De middelste poten en de beide dakliggers worden vastgezet met een gaffel en vleugelmoer. Ter bescherming van het doek zit daar een strookje tentdoek tussen. Bij mij bleek die strook zo kort dat die tijdens de montage telkens weg schoot. Ik heb ze terwille van extra houvast vervangen door een wat langere en bredere strook. Dat bevalt mij goed. Tot slot. Als je absoluut van al die buizen afwilt, zou je kunnen overwegen een opblaasbare luifel bij Karstententen bv in Zwaag te laten maken. De luifel is duur, maar de mensen die ik er op campings naar vroeg waren unaniem erg tevreden.
Succes Hector


07 mei 2010, 18:59
Profiel E-mail

Geregistreerd op: 30 aug 2009, 11:31
Berichten: 9
Bericht Re: voortent Rapido Club 31 DL
Wij hebben nu een bustent aangeschaft. DWT Fjord 3.

Deze bevalt goed
Bijlage:
vakantie Frankrijk 2010 Peter 097-2.JPG
vakantie Frankrijk 2010 Peter 097-2.JPG [ 37.44 KiB | 10854 keer bekeken ]


05 aug 2010, 20:05
Profiel E-mail
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: 28 maart 2009, 22:49
Berichten: 335
Woonplaats: Haarlem
Bericht Re: voortent Rapido Club 31 DL
Hallo Heinoot,
Gefeliciteerd met jullie aanwinst.
Ik vroeg mij af: zit de tent op een of andere manier aan de Rapido vast, of staat hij er los voor?

_________________
Van 1988 tot eind 2014 eigenaar van een Rapido Confort uit 1979. Nu een Elddis Odyssey 321. Maar nog steeds Rapido-enthousiasteling !
https://rapido.buzink.nl


09 aug 2010, 22:33
Profiel E-mail WWW

Geregistreerd op: 30 aug 2009, 11:31
Berichten: 9
Bericht Re: voortent Rapido Club 31 DL
Chris,

De tent staat vast aan de caravan.

De bustent heeft verschillende manieren om te bevestigen. Aan de tent zit een verbindingstuk met een tweetal sleuven. In de ene kan je een meegeleverde stok stoppen en deze vervolgens met klemmen koppelen aan de dakrail van de auto. Dit werkt dus niet bij de Rapido. Wij gaan nog proberen om er een langer stok in te stoppen. Deze stok komt dan te liggen tussen het hefdak en het normale dak. Vervolgens aan deze stok aan weeerskanten twee scheerlijnen over de caravan en deze dan vastzetten.
In het verbindingstuk kan je ook een pees trekken, welke je vervolgens d.m.v. een extra aan te schaffen verbindingsprofiel gewoon aan de caravan koppelt. Net zoals een normale voortent.
Er zijn nog andere manieren, maar deze zijn meer geschikt voor een kampeerbus.


10 aug 2010, 06:00
Profiel E-mail
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling